Komitet CSR
Celem Komitetu CSR jest stworzenie miejsca dyskusji i refleksji dla firm stowarzyszonych na temat odpowiedzialności społecznej i ekologicznej przedsiębiorstw (CSR) w Polsce, opracowanie przewodnika dobrych praktyk w zakresie CSR aby pomóc firmom stowarzyszonych przy implementacji zasad CSR i poinformowanie o najnowszych trendach w zakresie CSR w Polsce.
Przewodniczą Komitetowi:
KONRAD CIESIOŁKIEWICZ
Dyrektor Marketing&PR, Orange Polska
Przewodniczący Komitetu
Paulina KOSZEWSKA
Manager CSR, PwC ADVISORY
Wice-przewodnicząca Komitetu
Uczestniczą w Komitecie:
Najbliższe zebrania:
Brak wydarzeń z wybranej kategorii
Poprzednie spotkania Komitetu CSR:
W dniu 4 kwietnia spotkaliśmy się w gronie członków Komitetów CSR i HR, by porozmawiać o wyzwaniach związanych z zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami.
Niemal 5,5 mln obywateli to osoby z niepełnosprawnością prawną lub biologiczną, co stanowi 14,3% ogółu populacji. W Polsce jedynie 32,2% osób z niepełnosprawnościami w wieku produkcyjnym jest aktywnych zawodowo, podczas gdy dla ogółu ludności (w wieku produkcyjnym) współczynnik ten wynosi 81%. Te cyfry wskazują, że mamy wiele do zrobienia, zarówno po stronie biznesu, jak i państwa oraz samych osób z niepełnosprawnościami. Jak pokazały przykłady firm obecnych na spotkaniu, m.in.: Auchan Retail Polska, EXCO A2A Polska, Atos, czy Leroy Merlin wiele inicjatyw jest już podejmowanych, ale warto pomyśleć o systemowym wsparciu.
Dziękujemy naszym prelegentom: Łukaszowi Szelidze oraz Krzysztofowi Grychowi z Polskiego Komitetu Paralimpijskiego, jak również Tomaszowi Radomskiemu, CEO Atos Poland i Laurentowi Le Pajolec z EXCO A2A Polska za podzielenie się dobrymi praktykami. Zapraszamy do współpracy z Polskim Komitetem Paralimpijskim przy nowym projekcie związanym z zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami.
Podczas ostatniego spotkania Komitetu ESG CSR podjęliśmy temat gospodarki obiegu zamkniętego w kontekście szczególnych wyzwań firm związanych z flotą urządzeń mobilnych. Wraz z ekspertem Michałem Czernkiem, B2B Bussines Line Director w Digital Care, analizowaliśmy, w jaki sposób dyrektywa CSRD wpływa na zarządzanie firmowym sprzętem elektronicznym.
Skupiliśmy się na modelu usług Device as a Service będącego wsparciem gospodarki o obiegu zamkniętym. Device as a Service (DaaS) jest kompleksowym rozwiązaniem, które łączy w sobie wynajem urządzeń i zestaw usług zarządzania w całym cyklu ich użytkowania. Dostawca usługi staje się strategicznym partnerem, który w ramach miesięcznej subskrypcji przejmuje na siebie odpowiedzialność za dostarczanie i wycofywanie sprzętu wykorzystywanego przez pracowników firmy. Model DaaS obejmuje swoim zakresem komputery osobiste, smartfony, tablety i inne urządzenia mobilne, nawet jeśli pochodzą od różnych producentów. Według analiz wydłużenie o rok żywotności wszystkich notebooków, smartfonów czy innych urządzeń elektronicznych w UE odpowiada usunięciu z dróg ponad dwóch milionów samochodów rocznie. Podobne rozwiązania będą zyskiwać na popularności, ponieważ zgodnie z raportem Instytutu Badawczego Zymetria (maj 2023) blisko 75% większych firm zwraca uwagę na ślad węglowy kupowanego sprzętu.
Uczestnicy spotkania mieli możliwość skorzystania ze SPA dla smartfonów - coraz powszechniejszej usługi, która pozwala przedłużyć żywotność urządzeń, wspierając zrównoważoną konsumpcję i zmniejszając ilość elektroodpadów.
W jaki sposób sektor prywatny może przyczynić się do budowania pozycji stolicy i wzmacniania jej statusu miasta sprzyjającego postawom równościowym i inkluzywnym? W dniu 28 lutego zorganizowaliśmy spotkanie z przedstawicielami Urzędu Miasta Stołecznego Warszawy poświęcone nowej inicjatywnie o nazwie „Fundusz Różnorodności Społecznej M. St. Warszawy”.
Wydarzenie, które odbyło się w ramach Komitetu ESG CSR CCIFP przybliżyło przedsiębiorcom projekt, który ma być platformą współpracy międzysektorowej pomiędzy biznesem a samorządem. Inicjatywa będzie realizowana poprzez szeroki katalog projektów o różnorodnym charakterze, których wspólnym mianownikiem jest zaangażowanie w sprawy społeczne, budowanie relacji z lokalną społecznością i promowanie polityk włączających. Spotkanie poprowadziła dr Anna Grygiel-Tomaszewska, doktor nauk ekonomicznych w dziedzinie finansów i adiunkt w Kolegium Nauk o Przedsiębiorstwie SGH. Podziękowania dla Biura Rozwoju Gospodarczego UM: Piotra Paradowskiego, Naczelnika Wydziału współpracy z inwestorami i Justyny Tymickiej-Kleparskiej za współpracę i otwarcie na głos biznesu.
Członkowie CCIFP zainteresowani obszarem zrównoważonego rozwoju wzięli udział 18 października w spotkaniu Komitetu ESG. Rozmawialiśmy o głównych celach i wyzwaniach na najbliższe miesiące. Komitet ESG stanowi parasol dla czterech ścieżek tematycznych, które dotychczas realizowały swoją działalność w formie odrębnych komitetów: CSR, elektromobilność, transformacja energetyczna i zrównoważone budownictwo. Jako platforma wymiany wiedzy i doświadczeń komitet jest miejscem spotkań z ekspertami, liderami opinii i przedstawicielami administracji mających na celu omówienie bieżących wyzwań i propozycji legislacyjnych. Podczas spotkania podsumowaliśmy dotychczasowe działania i najważniejsze postulaty związane z transformacją energetyczną, które zostały zawarte w Białej Księdze CCIFP.
Pełne podsumowanie spotkania znajduje się TUTAJ
Na co zwracać uwagę, by nie zostać posądzonym o greenwashing? Aspekty prawne, komunikacyjne i wpływ na reputację firmy.
Działania w obszarze zrównoważonego rozwoju i ekologii są coraz częściej podejmowane przez firmy. Jak zatem komunikować o prowadzonych aktywnościach, by nie zostać posądzonym o greenwashing? Na jakie elementy w komunikacji zwracać uwagę i w jaki sposób zapewnić spójność między tym co faktycznie robimy dla społeczeństwa i planety, a tym co i jak komunikujemy? Jakie zagrożenia dla reputacji firmy niesie świadome wprowadzanie konsumentów w błąd lub prowadzenie działań operacyjnych, które nie są spójne z deklarowanymi wartościami ESG firmy?
Na te wszystkie pytania postaraliśmy się odpowiedzieć w trakcie ostatniego spotkania Komitetu CSR. Poruszyliśmy temat greenwashingu w dwóch aspektach - prawnym i komunikacyjnym. Pokazaliśmy jakie obowiązki spoczywają na firmach, gdy w komunikacji odwołują się do ekologii, czy zrównoważonego rozwoju. Tę część poprowadziły adw. Joanna Affre oraz radczyni prawna Katarzyna Kozyra z Kancelarii Affre i Wspólnicy. Drugą część spotkania poprowadzili eksperci z jednej z największych na świecie agencji marketingowych - dentsu. Pokazali jakie zagrożenia dla reputacji niesie stosowanie greenwashingu, a także podzielili się przykładami dobrych i złych praktyk w tym obszarze.
Ciągły pośpiech, stres, obowiązki zawodowe i domowe, to wszystko sprawia, że znaczna część społeczeństwa nie zwraca uwagi na to, co je i jak je. Ma to ogromny wpływ na zdrowie człowieka i przyczynia się do rozwoju wielu chorób cywilizacyjnych. Złe odżywianie powoduje ciągłe zmęczenie i zmniejsza naszą odporność co przekłada się na efektywność w pracy i życiu codziennym.
- Jak zatem skutecznie zadbać o zdrowe nawyki żywieniowe?
- Jak teorię wprowadzić w życie i skutecznie dokonywać takich zmian w jadłospisie, które będą efektywne proste w utrzymaniu?
- Jaka jest rola firm w edukacji na temat zdrowego żywienia swoich klientów i pracowników, a także jakie działania podejmują już przedsiębiorcy, by wesprzeć swoje zespoły w utrzymaniu prawidłowej, regularnej diety?
O tym rozmawialiśmy z ekspertami na ostatnim spotkaniu Komitetu CSR, w którego trakcie nie tylko podzieliliśmy się kilkoma kluczowymi wskazówkami na temat tego jak zdrowo się odżywiać, ale pokazaliśmy, jak zachęcać do tego swoich pracowników. Zaprezentowaliśmy również wyniki badań dotyczących tego jak jedzą Polacy i jakie są różnice w tym zakresie w przypadku pracowników blue i white collars.