Komitet HR i Akcjonariatu pracowniczego
Komitet organizuje spotkania z ekspertami, przedstawicielami urzędów centralnych, ministerstw oraz liderami opinii, aby wypracować rozwiązania w zakresie zarządzania zasobami ludzkimi i akcjonariatu pracowniczego. Komitet reaguje na zmiany w Prawie Pracy, analizując aktualne wyzwania i przedstawiając raporty działów HR. Jego celem jest wspieranie firm w dostosowywaniu się do nowych regulacji i promowanie dobrych praktyk w obszarze HR oraz zaangażowania pracowników w kapitał przedsiębiorstw.
Najbliższe zebrania komitetów:
Poprzednie spotkania Komitetu HR
Spotkanie Komitetu HR CCIFP, które odbyło się 5 grudnia 2024 r., było poświęcone kluczowym wyzwaniom związanym z prowadzeniem dokumentacji pracowniczej. W dobie digitalizacji i zmieniających się regulacji prawnych omówiliśmy najnowsze wyzwania w obszarze dokumentacji pracowniczej, odpowiadając m.in. na pytania:
-
- Czy wszystkie dokumenty pracownicze można podpisywać elektronicznie?
- Jaka forma jest wymagana dla danego dokumentu?
- Czy wszystkie dokumenty dotyczące pracowników trzeba przechowywać?
- Jakich uniknąć błędów w przypadku kontroli?
Wymiana doświadczeń pozwoliła wskazać dobre praktyki oraz zidentyfikować obszary wymagające szczególnej uwagi, by działać zgodnie z przepisami i jednocześnie usprawnić procesy HR. Spotkanie poprowadziła mec. Barbara Klimczyk, Senior Associate w praktyce prawa pracy kancelarii Bird & Bird.
Liderzy działów HR z różnych branż uczestniczyli 10 października w cyklicznym spotkaniu Komitetu HR CCIFP, które tym razem skupiło się na wspierającym przywództwie oraz bezpieczeństwie psychologicznym w zespołach.
Podjęliśmy ten temat ze względu na jego kluczowe znaczenie w kontekście budowania zdrowej kultury organizacyjnej, która przekłada się zarówno na efektywność pracy zespołowej, jak i dobrostan pracowników. Spotkanie współprowadziły Halina Piasecka, psycholożka i trenerka biznesowa oraz Aneta Jalowska, terapeutka, psychobiolożka i dyplomowana nauczycielka jogi.
Mówiliśmy o ścisłej zależności między kulturą odpowiedzialności a bezpieczeństwem psychologicznym - aby pracownicy czuli się odpowiedzialni za swoje działania i decyzje, muszą najpierw czuć się bezpiecznie w środowisku pracy. Omówiliśmy przykładowe strategie i pro-tipy służące do monitorowania i wzmacniania bezpieczeństwa psychologicznego.
Niespodziewanym zakończeniem spotkania był trening relaksacyjny prowadzony przez Anetę Jalowską mający na celu zwiększenie świadomości oddechu, która jest kluczowa dla redukcji stresu.
Komitet HR CCIFP jest nie tylko miejscem monitorowania wyzwań regulacyjnych, z jakimi mierzą się pracodawcy, ale również przestrzenią do dzielenia się najlepszymi praktykami w obszarze zarządzania zasobami ludzkimi.
Podczas spotkania, które odbyło się 3 października, Auchan Retail Polska podzieliło się z nami swym innowacyjnym podejściem do transformacji kultury organizacyjnej oraz rozwoju młodych talentów. Bohaterem spotkania był tzw. Shadow Board - prestiżowy program rozwoju talentów trwający 2 lata i angażujący 10-tkę młodych ludzi, o różnych profilach i funkcjach w organizacji, którzy pełnią rolę "Cieni" członków zespołu zarządczego Auchan, w tym Prezesa firmy.
Program oparty jest na metodologii reverse mentoringu, co oznacza, że uczestnicy nie tylko uczą się od doświadczonych liderów, ale również udzielają im cennego feedbacku. Oprócz pracy w parach z członkami Zarządu, młode talenty pracują zespołowo nad projektami kluczowymi dla rozwoju biznesu, co pozwala im aktywnie uczestniczyć w procesach decyzyjnych na najwyższym szczeblu oraz realnie wpływać na przyszłość firmy.
Spotkanie prowadzili Anna Jastrzebska, Dyrektorka Rozwoju Talentów w Auchan Retail Polska oraz Ireneusz Lipinski, Specjalista ds. Zarządzania Talentami, jeden z koordynatorów programu. W spotkaniu udział wzięła jedna z uczestniczek programu – Martyna Sałek, która podzieliła się swoimi osobistymi doświadczeniami na temat programu. Gratulujemy znakomitej inicjatywy i trzymamy kciuki za wiele pozytywnych rezultatów.
Podczas ostatniego spotkania Komitetu HR 12 września 2024 r. poruszyliśmy temat benefitów pracowniczych, które pozwalają przyciągać i zatrzymać pracowników w organizacji. Najnowsze trendy w obszarze pozapłacowych korzyści przedstawił Cezary Jaźnicki, Head of Health & Benefits w Willis Towers Watson Polska Sp. z o.o. Zaprezentował wyniki badania WTW Global Benefits Attitudes Survey 2024, które zostało przeprowadzone w 29 krajach i objęło 45 tysięcy pracowników. Polska edycja badania została zrealizowana na grupie tysiąca pracowników zatrudnionych przez średnich i dużych pracodawców z sektora prywatnego. Ciekawym aspektem spotkania było zapoznanie się z wynikami w podziale na różne sektory, demografię i przedziały wynagrodzenia.
Ostatnie spotkanie Komitetu HR 13 czerwca było poświęcone zespołom zróżnicowanym wiekowo. O benefitach tego zjawiska, głównie w kontekście wzmocnienia efektywności zespołów, rozmawialiśmy z ekspertami Auchan Retail Polska: Anną Jastrzębską, Dyrektorką Rozwoju Talentów i Ireneuszem Lipińskim, Specjalistą ds. Zarządzania Talentami.
Pretekstem do spotkania był realizowany aktualnie przez Auchan program talentowy „Shadow Board”. Do programu wyłoniono dziesięć młodych (poniżej 35 r.ż.), wyjątkowych osób, które stały się Cieniami Członków Zespołu Zarządczego Auchan Retail Poland (CoDir Auchan Polska), w tym Prezesa Auchan Polska. Nowatorska inicjatywa oparta jest o metodologię reverse mentoringu. Jej celem jest przede wszystkim promowanie bliskości międzypokoleniowej, a także wspieranie transformacji kulturowej. Ponadto, ścisła współpraca między młodymi pracownikami a doświadczoną kadrą kierowniczą pozwala na uzyskanie perspektyw i rozwiązań od młodego pokolenia, oferując mu możliwość uczestniczenia w projektach ważnych biznesowo dla firmy. Jednocześnie osoby zarządzające firmą mogą skonfrontować się z innymi punktami widzenia i niehierarchicznym modelem współpracy.
Podczas spotkania, eksperci Auchan odpowiedzialni za wdrożenie programu podzielili się swoim dotychczasowym doświadczeniem i wnioskami z realizacji inicjatywy. Spotkanie było również okazją do wymiany doświadczeń i wiedzy między uczestnikami. Bardzo dziękujemy za inspirujący czas.
Tematem ostatniego spotkania Komitetu HR CCIFP, które odbyło się 9 maja, były wewnętrzne postępowania wyjaśniające w kontekście projektu ustawy o sygnalistach.
Omówiliśmy praktyczne kwestie związane z przeprowadzeniem postępowania wyjaśniającego, takie jak gromadzenie dowodów, kwestie pracownicze czy zgłaszanie nieprawidłowości do odpowiednich organów z uwzględnieniem projektu ustawy o sygnalistach. Wyjaśniliśmy również, jak udokumentować przeprowadzenie postępowania wyjaśniającego oraz w jaki sposób ograniczyć możliwość wystąpienia naruszeń w przyszłości.
Spotkanie prowadziły ekspertki z kancelarii Rymarz Zdort Maruta: dr Anna Partyka-Opiela, radca prawny, współzarządzającą praktyką Life Sciences, dr Weronika Papucewicz, adwokat w praktyce prawa pracy oraz mec. Maria Szczepańska, adwokat, counsel w departamencie rozwiązywania sporów, współkierująca praktyką prawa karnego gospodarczego.
Podczas spotkania Komitetu HR 11 kwietnia poruszyliśmy temat niepożądanych zjawisk w miejscu pracy, takich jak m.in. molestowanie czy mobbing.
Wraz z ekspertką mec. Barbarą Klimczyk, Senior Associate w praktyce prawa pracy kancelarii Bird & Bird wyjaśniliśmy, co zrobić, aby przeciwdziałać niepożądanym zachowaniom w miejscu pracy oraz jak sobie poradzić, gdy pracownik zgłosi mobbing lub inne niepożądane zachowanie. Opowiedzieliśmy, w jakich sytuacjach trzeba powołać komisję antymobbingową, na jakie roszczenia pracowników się przygotować oraz co zrobić, kiedy sprawa trafi do sądu.
W dniu 4 kwietnia spotkaliśmy się w gronie członków Komitetów CSR i HR, by porozmawiać o wyzwaniach związanych z zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami.
Niemal 5,5 mln obywateli to osoby z niepełnosprawnością prawną lub biologiczną, co stanowi 14,3% ogółu populacji. W Polsce jedynie 32,2% osób z niepełnosprawnościami w wieku produkcyjnym jest aktywnych zawodowo, podczas gdy dla ogółu ludności (w wieku produkcyjnym) współczynnik ten wynosi 81%. Te cyfry wskazują, że mamy wiele do zrobienia, zarówno po stronie biznesu, jak i państwa oraz samych osób z niepełnosprawnościami. Jak pokazały przykłady firm obecnych na spotkaniu, m.in.: Auchan Retail Polska, EXCO A2A Polska, Atos, czy Leroy Merlin wiele inicjatyw jest już podejmowanych, ale warto pomyśleć o systemowym wsparciu.
Dziękujemy naszym prelegentom: Łukaszowi Szelidze oraz Krzysztofowi Grychowi z Polskiego Komitetu Paralimpijskiego, jak również Tomaszowi Radomskiemu, CEO Atos Poland i Laurentowi Le Pajolec z EXCO A2A Polska za podzielenie się dobrymi praktykami. Zapraszamy do współpracy z Polskim Komitetem Paralimpijskim przy nowym projekcie związanym z zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami.
Dyrektywa Parlamentu Europejskiego o równości i przejrzystości wynagrodzeń weszła w życie 6 czerwca 2023 roku. Na dostosowanie prawa krajowego do unijnych przepisów kraje członkowskie mają 3 lata. Nowe regulacje wpłyną na dwa obszary — przejrzystości wynagrodzeń i braku dysproporcji w wynagrodzeniach kobiet i mężczyzn.
Podczas spotkania Komitetu HR CCIFP 15 lutego poruszyliśmy kwestię przygotowania organizacji do wdrożenia dyrektywy. O nowych obowiązkach pracodawców oraz o wyzwaniach i ryzykach prawnych opowiedzieli eksperci: mec. Joanna Jasiewicz, Adwokat w praktyce Prawa Pracy warszawskiego biura Gide oraz Krzysztof Gugała, Dyrektor Działu Talenty & Wynagrodzenia w Willis Towers Watson. Dyskutowaliśmy o kluczowych definicjach ujętych w dyrektywie, omawiając ich wpływ na polityki płacowe pracodawców. Eksperci analizowali także wpływ dyrektywy na zwiększenie obowiązków informacyjnych i odszkodowawczych pracodawców oraz to, w jaki sposób nowy model wpłynie na kulturę organizacyjną i motywację pracowników. W ramach praktycznych aspektów spotkania mówiliśmy o działaniach przygotowawczych, jakie już na tym etapie może wdrożyć dana organizacja, uzupełniając obecne polityki płacowe.
Podczas spotkania w gronie członków Komitetu HR, które odbyło się 24 października, rozmawialiśmy o budowaniu doświadczenia pracownika, które stanowi płaszczyznę współpracy między HR a biznesem. Spotkanie poprowadziły Anna Gnoińska, właścicielka REVIT.HR, przedsiębiorczyni zaangażowana społecznie, doświadczona menedżerka oraz Patrycja Rełkowska-Źrebiec, partnerka w REVIT.HR, trenerka i mentorka.
Pełne podsumowanie spotkania jest dostępne TUTAJ
Pierwsze powakacyjne spotkanie Komitetu HR CCIFP było poświęcone zjawisku wypalenia zawodowego. Data wydarzenia – 10 października – zbiegła się ze Światowym Dniem Zdrowia Psychicznego. O symptomach sygnalizujących wypalenie zawodowe rozmawialiśmy z Haliną Piasecką, przycholożką i ekspertką szczęścia w pracy oraz Dorotą Nowak-Szymczyk, eskpertką wellbeing. Razem w projekcie UpBalance prowadzą projekty nastawione na przeciwdziałanie wypaleniu zawodowemu i lepsze radzenie sobie ze stresem.
Pełne podsumowanie spotkania dostępne jest TUTAJ
W dniu 21 lutego odbyło się spotkanie Komitetu HR, podczas którego rozmawialiśmy o innowacyjnym biurze oraz o tym, jak przestrzeń do pracy może wpłynąć na zaangażowanie pracowników.
Eksperci firmy Sodexo: Anna Stopel, HR Director oraz Grzegorz Rybacki, Business Development Manager, podzielili się z nami wiedzą na temat czynników, które sprawiają, że miejsce pracy staje się strefą przyjazną, włączającą wszystkich w życie firmy oraz wzmacniającą budowanie więzi.
Nowoczesne biuro to również miejsce, które dzięki nowym technologiom może wspierać uczenie się pracowników, ich rozwój i kreatywność zgodnie z praktykami różnorodności i inkluzywności. Poznaliśmy inspiracje na idealną przestrzeń, która wspiera wellbeing, jak również konkretne przykłady przystosowania biura dla pracowników z niepełnosprawnościami i osób neuroróżnorodnych. Cennym doświadczeniem było także poznanie wyników badań związanych z trendami w miejscu pracy, w tym rezultatu badania „Innowacyjne środowisko pracy”.
Dziękujemy ekspertom za porcję aktualnej wiedzy i inspiracji, a wszystkim uczestnikom za podzielenie się z nami doświadczeniami ze swojej zawodowej praktyki.
Pełne podsumowanie jest dostępne TUTAJ
W trakcie spotkania Komitetu HR, które odbyło się 11 marca w siedzibie CCIFP rozmawialiśmy o możliwościach, jakie oferuje sztuczna inteligencja w obszarze human ressources.
Okazuje się, że umiejętność wykorzystania sztucznej inteligencji (AI) i ChatGPT jest jednym z kluczowych czynników sukcesu w HR, a kto szybciej opanuje język algorytmów, ten zwiększy swoją efektywność i przewagę konkurencyjną, zaoszczędzi czas, energię i pieniądze. W ciągu 15 minut ChatGPT-4 może wygenerować aż dwieście pomysłów, podczas gdy człowiek jedynie około pięciu. Mimo to, aż 92% osób w działach HR nie potrafi wykorzystać możliwości narzędzi sztucznej inteligencji (AI)
Podczas spotkania omówiliśmy korzyści i zagrożenia, które stwarza AI w procesach rekrutacyjnych i w zarządzaniu personelem. Poznaliśmy również kilkanaście różnorodnych narzędzi, które pozwalają uprościć i przyspieszyć codzienną pracę HR-owców.
W roli prelegenta gościliśmy Krzysztofa Urbanowicza, coacha, trenera i specjalistę z zakresie generative AI, mediów i komunikacji.
Dziękujemy za cenną analizę korzyści i zagrożeń, jakie niesie sztuczna inteligencja w pracy HR-owców oraz ogromną porcję inspiracji i gotowych rozwiązań zwiększających efektywność ich pracy.
24 stycznia w ramach Komitetu HR Francusko-Polskiej Izby Gospodarczej (CCIFP) odbyło się spotkanie przedstawicieli firm stowarzyszonych na temat nowelizacji prawa pracy w zakresie pracy zdalnej oraz implementacji tzw. dyrektywy work-life balance. Spotkanie poprowadziły Barbara Klimczyk i Martyna Barabas z kancelarii Bird & Bird Poland. Poruszyliśmy temat nowych regulacji, które będą wymagać od pracodawców aktywnych działań.
Pełne podsumowanie jest dostępne TUTAJ
Celem spotkania było omówienie zagrożeń związanych z rozwiązaniem umowy o pracę, których pracodawca powinien być świadomy. Na podstawie konkretnych przykładów omawialiśmy takie zagadnienia jak m.in.
- niedopatrzenia które pojawiają się w procesie rozwiązywania umowy z pracownikiem
- spory pracownicze i roszczenia związane ze stosunkiem pracy
- funkcjonowanie procedury sądowej i o czym należy pamiętać na sali sądowej.
Spotkanie poprowadziła adwokat Barbara Klimczyk, Associate w praktyce prawa pracy kancelarii Bird & Bird.
Druga połowa 2022 roku przynosi poważne zmiany w Kodeksie pracy.
Przedefiniowaniu uległo wiele aspektów, w tym dotyczących także czasu pracy i pracy zdalnej. Te dwa tematy pozostają niezmiennie centralnym zagadnieniem prawa pracy, wokół którego powstają zawsze liczne pytania i wątpliwości.
Podczas spotkania online Komitetu HR CCIFP, mówiliśmy o obowiązkach i narzędziach, jakie pracodawca będzie miał do dyspozycji w związku z nadchodzącymi zmianami. Wspólnie podzieliliśmy się spostrzeżeniami na temat konsekwencji, jakie te zmiany mogą przynieść, a także przykładami z praktyki.
Spotkanie poprowadziła Barbara Klimczyk, Adwokat, Associate z praktyki prawa pracy Kancelarii Bird & Bird.
Dlaczego nieudane rekrutacje tak dużo kosztują? Jakie konsekwencje niesie ze sobą nieudana rekrutacja? Czy zamknięcie procesu z kandydatem, który nie jest stanie wypełnić powierzonej mu roli jest pomyłką czy błędem w rekrutacji? Jakie mogą być przyczyny : co zależy od organizacji, co od procesu, a co od kandydatów? Na co mamy wpływ, jako rekruterzy, a co jest zdarzeniem losowym?
Dyskusja była prowadzona przez Katarzynę Jankowską, konsultant Executive Search z doświadczeniem w prowadzeniu projektów badawczych i weryfikacji kompetencji managerskich, handlowych i technicznych. Od 2013 roku współpracuje z firmami rekrutacyjnymi doradzając w zakresie rekrutacji na stanowiska średniej i wyższej kadry managerskiej w środowisku międzynarodowym.
Podczas spotkania p. Michał Prokop, Associate Partner, adwokat Rödl & Partner, poruszył pilne kwestie, jak:
- Praca hybrydowa i praca zdalna
- Indywidualne szkolenia pracownicze
- Benefity i ich indywidualizacja
- Działania w oparciu o dane i nacisk na ochronę danych
- Popularyzacja narzędzi do współpracy i komunikacji na odległość
- Polski Ład
- Mobbing i Sygnaliści
- Dyrektywa work-life balance
- Zatrudnianie cudzoziemców
- Testy na COVID-19 i nietrzeźwość
- 4-dniowy dzień pracy
- Jawność wynagrodzeń
Program spotkania:
Część I
Wyzwania stojące przed działami HR w związku z falą uchodźców z Ukrainy.
Część II
Projekt istotnej nowelizacji kodeksu pracy
Planowane zmiany mają dotyczyć m.in.:
• wypowiadania umów na okres próbny
• wypowiadania umów na czas określony
• możliwości jednoczesnego zatrudnienia u kilku pracodawców
• dodatkowych obowiązków informacyjnych po stronie pracodawcy
• uprawnień rodzicielskich (w tym wprowadzenie dodatkowego urlopu opiekuńczego)
Spotkanie poprowadzili:
Marcin Cetnarowicz, radca prawny, partner, zespół prawa pracy w SSW Pragmatic Solutions - kompleksowo doradza klientom w zakresie indywidualnego i zbiorowego prawa pracy, optymalnych form i kosztów zatrudniania, kontraktów. Konstruuje i wdraża zakładowe akty prawa pracy. Wspiera procesy restrukturyzacyjne i transakcje M&A. Jego doświadczenie obejmuje projekty polegające zarówno na rozwoju i strukturyzacji, jak również redukcji i reorganizacji zatrudnienia. Z powodzeniem doradza firmom przy wdrożeniach systemów zabezpieczenia emerytalnego.
Paweł Wyrębek, adwokat, associate, zespół prawa pracy w SSW Pragmatic Solutions - doktorant w Katedrze Prawa Pracy i Polityki Społecznej Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego, posiada kilkuletnie doświadczenie w obsłudze prawnej podmiotów gospodarczych, w tym międzynarodowych grup kapitałowych oraz spółek Skarbu Państwa, na rzecz których świadczył kompleksowe wsparcie w zakresie indywidualnego i zbiorowego prawa pracy oraz prawa ubezpieczeń społecznych.
W zawiązku z rozwojem wypadków na Ukrainie pierwszą część komitetu HR poświęciliśmy wymianie doświadczeń pomiędzy uczestnikami i rozmawialiśmy o tym, jakie wyzwania aktualnie stoją przed Państwem w zakresie HR, jak np. jakie działania są podejmowane w firmach mające na celu dbanie o morale pracowników, czy planowane są uproszczone ścieżki zatrudnienia dla osób z Ukrainy.
Drugą część spotkania poświęciliśmy, zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami, tematyce szczepień pracowników przeciwko COVID-19.
Indywidualne konsultacje dla członków Komitetu HR w dniu 21.12.2021r. poprowadził p. Michał Wodnicki, partner w zespole Human Advisory Services w CRIDO.
Polska, jak i pozostałe państwa UE są zobowiązane do wdrożenia dyrektywy o ochronie sygnalistów do krajowych porządków prawnych do 17 grudnia br. Dyrektywa przewiduje konieczność wprowadzenia systemów raportowania nieprawidłowości oraz prowadzenia postępowań wyjaśniających.
Prowadzący:
Joanna Jasiewicz, adwokat, członek zespołu prawa pracy warszawskiego biura Gide.
Magdalena Kalinowska, adwokat, członek zespołu prawa pracy warszawskiego biura Gide.
Na co pracodawcy powinni zwrócić uwagę rozważając możliwość oferowania pracownikom współpracy na podstawie umowy B2B?
Dyskusję na spotkaniu poprowadziły Barbara Klimczyk i Paula Koczara z praktyki prawa pracy kancelarii Bird & Bird.
Pomimo wciąż trwającej pandemii kontrole ZUS i PIP pozostają niezmiennie aktualnym tematem dla pracodawców. Niektóre z wyzwań, z którymi mierzą się pracodawcy są zawsze aktualne, jak np. rozliczanie pracy w godzinach nadliczbowych czy wydatkowanie środków ZFŚS. Natomiast niektóre z nich zyskują szczególne znaczenie w związku z trwającą pandemią, np. rozliczanie czasu pracy przy pracy zdalnej czy też wobec wprowadzanych przez ustawodawcę zmian w obowiązujących przepisach, jak chociażby nowy obowiązek zgłaszania umów o dzieło.
Dyskusję na spotkaniu poprowadziły Barbara Klimczyk i Paula Koczara z praktyki prawa pracy kancelarii Bird & Bird.
Mając na względzie rosnące znaczenie wewnętrznych procesów compliance, w tym w sferze prawa pracy, chcemy przedstawić i omówić aktualne nowelizacje oraz inicjatywy w sferze uprawnień pracowniczych. Nasze szkolenie będzie się koncentrować na inicjatywie wprowadzenia we wszystkich krajach przepisów o adekwatnej minimalnej płacy w UE oraz równości wynagrodzeń. Chcielibyśmy wskazać, jakie czynniki brać pod uwagę przy budowaniu/zmianie systemu wynagrodzeń oraz jakie mogą pojawić się nowe obowiązki w zakresie ujawniania, uzasadniania i raportowania różnić płacowych w spółkach/grupach spółek.
Chcemy również zauważyć, iż pogłębiona aktualizacja w sferze socjalnej nabiera szczególnego znaczenia, albowiem już od 2023 wejdą w życie pierwsze obowiązkowe procesy stałego monitorowania zgodności działania spółek w całym łańcuchu dostaw w obszarze praw człowiek i ochrony środowiska. W zakresie stałego monitorowania jest też kwestia równości płac. Obecnie te przepis weszły w życie w Niemczech ze skutkiem od 2023 roku, ale będą oddziaływać na podwykonawców spółek niemieckich z innych krajów, także poza UE. Unia Europejska jest w początkowej fazie procesu legislacyjnego w zakresie obowiązkowych procesów due diligence w sferze praw człowieka i HR, co przełoży się jeszcze w 2021/I kwartale 2022 na konkretny projekt przepisów ogólnoeuropejskich.
Komitet HR poprowadziły ekspertki z Kancelarii GIDE LOYRETTE NOUEL
Prezentowane w mediach informacje o rosnących wynagrodzeniach i wysokie oczekiwania płacowe pojawiających się w naszych firmach kandydatów sprawiają, iż temat poziomów wynagrodzeń pozostaje w centrum uwagi pracodawców.
Obok dotychczasowych problemów z zapewnieniem wynagrodzeń pozwalających przyciągnąć i utrzymać dobrych pracowników nadciągają nowe wyzwania dla pracodawców. Obowiązkowa jawność polityki wynagrodzeń, monitorowanie płacy fair dla płci zostały już sformułowane w projektach unijnych regulacji, a przed nami też szczegóły regulacji krajowych, związanych z zapowiedzianymi zmianami w zakresie opodatkowania pracy.
Spotkanie komitetu poprowadził p. Krzysztof Gugała z firmy Willis Tower Watson
Zmiany w PIT i składce zdrowotnej
Pieczę merytoryczną nad spotkaniem sprawował p. Michał Wodnicki, Partner w Human Advisory Services w CRIDO.
Więcej informacji na temat spotkania TUTAJ
W projekcie Nowego Ładu zawarte są zmiany w PIT oraz w składce zdrowotnej. Zmiany te są istotne zarówno dla pracodawców, jak i dla osób prowadzących działalność gospodarczą. Z tego powodu już w czerwcu przygotowaliśmy stanowisko dotyczące tych zagadnień.
Ponieważ posiadamy biegłą znajomość konkretnych zapisów w projekcie Nowego Ładu, które dotykają zmian w obszarze kadr i płac, kontynuujemy tę dyskusję, reprezentując Państwa głos.
Michał Wodnicki, partner w zespole Human Advisory Services w CRIDO, przedstawił planowane zmiany i komentarz ekspertów CRIDO w tym zakresie.
Okres pandemii oraz powszechne stosowanie u pracodawców pracy zdalnej, w przypadku konieczności zakończenia współpracy z pracownikiem może okazać się kłopotliwe. Zastosowanie dotychczasowych zasad jest już niewystarczające. W trakcie spotkania rozmawialiśmy na temat tego, z jakimi wyzwaniami mierzą się dzisiaj pracodawcy, którzy chcą zwolnić pracownika.
Spotkanie poprowadziła:
Barbara Klimczyk, adwokat w praktyce prawa pracy kancelarii Bird & Bird.
19 maja 2021 r. Ministerstwo Rozwoju Pracy i Technologii opublikowało projekt zmian w Kodeksie Pracy, które mają na celu wprowadzenie na stałe pracy zdalnej do przepisów prawa pracy zamiast telepracy.
Projekt ten został skierowany do konsultacji społecznych, w których swoje stanowisko wyraziła m.in. Francusko-Polska Izba Gospodarcza, wspierana przez Rödl & Partner.
Konsultacje z firmami zrzeszonymi w CCIFP poprowadziły z ramienia Rödl & Partner panie r.pr. Agnieszka Boncławek, r.pr. Katarzyna Małaniuk oraz adw. doradca podatkowy Monika Spotowska.
Aby zapoznać się ze stanowiskiem CCIFP dotyczący projektu zmian w Kodeksie Pracy, kliknij poniżej:
Agenda spotkania Komitetu HR z dn. 2.06.2021 r.:
- Krótkie omówienie obecnych regulacji ustawowych
- Proponowane zmiany – rezygnacja z regulacji dotyczących telepracy i zastąpienie ich uregulowaniami w zakresie pracy zdalnej – co zmieni się dla pracodawców i pracowników?
- Przewidywane podatkowe skutki zmian
- Omówienie proponowanych przez uczestników uwag i propozycji wprowadzenia zmian do projektu ustawy.