Spotkanie Komitetu Elektromobilności z przedstawicielami Ministerstwa Infrastruktury
Członkowie Komitetu Elektromobilności CCIFP spotkali się 17 maja z przedstawicielami Ministerstwa Infrastruktury, by poruszyć temat rynku samochodów ciężarowych w kontekście zmian mobilności nakierowanych na wprowadzenie transportu zeroemisyjnego. Przedmiotem rozmów była konieczność wprowadzenia wielowymiarowych działań i regulacji prawnych dla zachowania pozycji sektora TSL w Polsce, bez których jego dalszy rozwój nie będzie możliwy.
Naszymi gośćmi byli:
- Artur Wachnik, Naczelnik Wydziału ds. Czasu Pracy Kierowców Departamencie Transportu Drogowego;
- Maria Perkuszewska, Naczelnik Wydziału Innowacyjnej i Zrównoważonej Mobilności w Departamencie Strategii Transportu;
- Piotr Pachucy, Naczelnik Wydziału Dróg Płatnych w Departamencie Dróg Publicznych MI;
- Patryk Mikołajczyk z Wydziału Dróg Płatnych w Departamencie Dróg Publicznych MI;
- Agnieszka Orłowska z Wydziału Inwestycji Drogowych MI.
Poza przedstawicielami firm członkowskich CCIFP w spotkaniu wzięli również udział reprezentanci innych izb bilateralnych zrzeszonych w ramach IGCC: Adavantage Austria, Polsko-Niemieckiej Izby Przemysłowo-Handlowej, Niderlandzko-Polskiej Izby Gospodarczej oraz Skandynawsko-Polskiej Izby Gospodarczej. Do grona uczestników spotkania dołączyli także przedstawiciele stowarzyszeń branżowych: Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, Polskiego Towarzystwa Paliw Alternatywnych oraz Polskiej Izby Rozwoju Elektromobilności.
Podczas spotkania omówiliśmy poniższe kwestie:
- Opłaty za korzystanie z infrastruktury drogowej – wprowadzenie zwolnienia bądź preferencyjnych stawek za korzystanie z dróg objętych taką opłatą dla pojazdów zeroemisyjnych. Zmiana systemu opłat stanowiłaby narzędzie istotnie zwiększające zainteresowanie rozwiązaniami i pojazdami zero- i niskoemisyjnymi, których koszt jest wyższy, przy jednoczesnym znikomym obciążeniu dla budżetu. W związku z argumentem skomplikowanego systemu poboru opłat (system e-Toll i umowy koncesyjne) wysuniętym przez Ministerstwo Infrastruktury, istotną zachętą byłoby już zwolnienie od stawek jedynie na drogach zarządzanych przez GDDKiA.
- Budowa infrastruktury paliw alternatywnych na drogach znajdujących pod zarządem Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad – konieczność zintensyfikowania działań na MOPach dotyczących budowy przyłączy elektrycznych o odpowiednich mocach oraz samej infrastruktury paliw alternatywnych. Na odcinkach koncesyjnych obserwujemy rozwój stacji do ładowania dla pojazdów lekkich. Natomiast problem stanowi brak inwestorów, którzy byliby w stanie zapewnić infrastrukturę do ładowania dla pojazdów HDV spełniającą wymogi AFIR (Rozporządzenie o Infrastrukturze Paliw Alternatywnych). Największe wyzwanie dotyczy mocy przyłączeniowych. Potrzebne jest wprowadzenie nowoczesnych metod optymalizacji przepływu energii elektrycznej i „uelastycznienie” sieci, która wymaga rozbudowy i modernizacji. Infrastruktura energetyczna w obecnym kształcie nie jest gotowa na rozwój elektromobilności. Bez rozwoju infrastruktury przesyłu energii nie ma warunków pozwalających na realizację inwestycji.
- Dyrektywa o eurowiniecie, czyli dyrektywa 2022/362 w sprawie zmiany dyrektyw 1999/62/WE, 1999/37/WE i (UE) 2019/520 w odniesieniu do pobierania opłat za użytkowanie niektórych typów infrastruktury przez pojazdy. Przewiduje ona zmiany w poborze opłat przez kraje UE. Państwa członkowskie mają jeszcze rok na implementację tych przepisów. Termin wyznaczony w dyrektywie upływa 25 marca 2024. Kluczowym, o największych konsekwencjach dla branży transportu drogowego, jest zapis dyrektywy stanowiący, że „należy wprowadzić zróżnicowanie opłat infrastrukturalnych i opłat za korzystanie z infrastruktury w zależności od klasy emisji CO2.” W roku 2023 do regulacji dołączy dodatkowe kryterium – klasy naczep zróżnicowane ze względu na ich aerodynamiczność.
- Tachografy i brak dostosowania do możliwości pojazdów zeroemisyjnych. Poruszyliśmy kwestię możliwości zwolnienia z obowiązku korzystania z tachografów w pojazdach o masie pomiędzy 3,5 tony a 4,25 tony, w których wzrost masy ponad 3,5 tony wynika z zastosowania napędu zeroemisyjnego.
Dziękujemy uczestnikom za zaangażowanie i reprezentowanie głosu w debacie dotyczącej zmian ważnych dla całego sektora. Podziękowania kierujemy również do przedstawicieli Ministerstwa Infrastruktury za przyjęcie zaproszenia i otwartość na dialog.