Aktualności firm stowarzyszonych

Silny wzrost sprzedaży w galeriach handlowych

W ubiegłym tygodniu wznowiona została działalność galerii handlowych i hoteli. Poniżej analizujemy, jak zmieniły się wydatki gospodarstw domowych w następstwie zniesienia obostrzeń wprowadzonych w związku z epidemią COVID-19. W tym celu posługujemy się informacjami nt. płatności dokonywanych przez klientów indywidualnych naszego banku (por. MAKROmapa z 27.04.2020). W poniższej analizie korzystamy z danych w częstotliwości tygodniowej, przedstawiających łączą wartość transakcji kartami płatniczymi i BLIK od poniedziałku do piątku.

Każda transakcja opisana jest kodem MCC (Merchant Category Code). Jest to oznaczenie nadawane przedsiębiorstwu działającemu w danej branży w momencie zainstalowania terminalu do płatności kartami któregoś z globalnych operatorów (Mastercard, Visa i American Express). Na podstawie kodów MCC wybraliśmy transakcje dokonywane w sklepach znajdujących się zazwyczaj w galeriach handlowych (m.in. odzież i obuwie, sprzęt RTV i AGD). Oprócz tego przeanalizowaliśmy jak zmieniały się w ostatnich tygodniach wydatki realizowane w marketach budowlanych, supermarketach i hotelach.

Zniesienie obostrzeń przyczyniło się do zwiększenia wydatków klientów banku w kategorii „hotele” o ok. 50% w porównaniu do poprzedniego tygodnia. Należy jednak pamiętać, że jest to efekt tzw. niskiej bazy. Wartość transakcji w ostatnim tygodniu nadal kształtowała się na bardzo niskim poziomie. Stanowiła ona tylko 15% przeciętnych tygodniowych wydatków z lutego (tj. sprzed wybuchu epidemii). Wartość transakcji w marketach budowlanych i supermarketach utrzymywała się w ubiegłym tygodniu na podobnym poziomie jak dwa i trzy tygodnie temu, wyraźnie wyższym niż w lutym. W przypadku marketów budowlanych obserwowany silny wzrost sprzedaży ma charakter sezonowy. Otwarcie galerii przyczyniło się do wzrostu obrotów w tej kategorii o ok. 90% w porównaniu do analogicznego okresu tydzień wcześniej i ukształtowały się one na poziomie o ok. 20% wyższym niż przeciętnie w lutym.

Na potrzeby analizy przyjęliśmy założenie, że wydatki realizowane w kategorii „galerie handlowe” to transakcje w sklepach zajmujących się sprzedażą „sprzętu RTV, AGD i mebli”, „odzieży i obuwia” oraz innych sklepach, które zazwyczaj można spotkać w centrach handlowych (księgarnie, drogerie, jubilerzy, sklepy sportowe, etc.). Należy zwrócić uwagę, że nasz szacunek wydatków w kategorii „galerie handlowe” jest zatem tylko przybliżeniem rzeczywistych wydatków dokonywanych w centrach handlowych. Uwzględniamy w nich bowiem również transakcje dokonywane w internecie i sklepach, które nie znajdują się fizycznie w galeriach (np. wolnostojący salon RTV lub drogeria). Niemniej jednak na podstawie dych danych można wnioskować o kierunku względnych zmian obrotów w centrach handlowych. Można zauważyć, że sprzedaż w kategorii „ RTV, AGD, meble” zwiększyła się w ubiegłym tygodniu dwukrotnie w porównaniu do poziomu sprzed dwóch tygodni i ukształtowała się na poziomie o 60 % wyższym niż przed wybuchem epidemii. Skala ożywienia w przypadku sklepów odzieżowych i obuwniczych była jeszcze większa. Wartość transakcji wzrosła o 144% pomiędzy tygodniami i była wyższa o 17% niż przed zamknięciem galerii handlowych. Sprzedaż w kategorii „inne wydatki sklepy w galeriach” zwiększyła się w ubiegłym tygodniu o 30% i była zbliżona do wartości obserwowanych w lutym.

Analizując łączną wartość transakcji wszystkich klientów indywidualnych w kolejnych tygodniach można zauważyć, że w ubiegłym tygodniu wydatki gospodarstw domowych były wyższe o ok. 8% w porównaniu do przeciętnej wartości tygodniowej z lutego. Na szczególną uwagę zasługuje wyraźny wzrost wydatków na usługi – zwiększyły się one o 32% w porównaniu do wartości sprzed dwóch tygodni i obecnie są one zbliżone do poziomów obserwowanych w lutym. Jest to jednak pozorna poprawa związana z sezonowym wzrostem popytu na niektóre usługi, m.in. na budowlano-remontowe, wymianę opon, naprawę i montaż klimatyzacji, usługi ogrodnicze. Tym samym wielkość transakcji w ubiegłym tygodniu była nadal niższa o ok 20% w porównaniu do analogicznego okresu rok temu. Niemniej jednak, dane transakcyjne za kwiecień i początek maja wskazujące na ożywienie sprzedaży w zakresie towarów stanowią lekkie ryzyko w górę dla naszej prognozy dynamiki spożycia prywatnego w II kw. (-20% r/r) i całym 2020 r. (-6,8% r/r).

***

Credit Agricole Bank Polska S.A. pl. Orląt Lwowskich 1, 53-605 Wrocław www.credit-agricole.pl

Niniejszy materiał został sporządzony na podstawie najlepszej wiedzy autorów, z wykorzystaniem informacji pochodzących ze sprawdzonych źródeł. Nie może on być wykorzystywany jako rekomendacja do zawierania transakcji. Stawki zawarte w materiale mają charakter informacyjny. Credit Agricole Bank Polska S.A. nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy i opinii.

Jakub BOROWSKI Główny Ekonomista Chief Economist ul. Żwirki i Wigury 18a, 02-092 Warszawa tel.: +48 22 573 18 40 e-mail: jakub.borowski@credit-agricole.pl

Romain RVEL Dyrektor Pionu Klientów Korporacyjnych Head of Corporate Clients Division ul. Żwirki i Wigury 18a, 02-092 Warszawa tel.:+48 22 434 30 82 e-mail: rrevel@credit-agricole.pl

Share this page Share on FacebookShare on TwitterShare on Linkedin
Close

Zaloguj się do Strefy Członkowskiej!