Zobacz także  •  Członkowie

Prognozy dotyczące sztucznej inteligencji w biznesie w 2025 r.

Tempo innowacji, inwestycji i akceptacji biznesowej w zakresie AI jest bezprecedensowe. Nawet internet (wynaleziony w 1983 roku) nie rozwijał się tak szybko. Aby ułatwić nawigację w tej transformacji, przedstawiamy prognozy na temat rozwoju i implementacji AI w kluczowych dla organizacjach obszarach. Przewidywania te opierają się zarówno na rzeczywistych doświadczeniach z pracy z naszymi klientami, jak i na zmianach w naszej własnej firmie oraz na strategicznych sojuszach z wiodącymi firmami technologicznymi. Nasze prognozy wskazują, czego można się spodziewać w ciągu najbliższych 12 miesięcy, a także co może wydarzyć się później. Proponujemy też co należy zrobić już teraz, aby uzyskać przewagę konkurencyjną.

Strategia AI może dać przewagę, a jej brak może sprawić, że trudno będzie dogonić konkurencję

AI staje się coraz bardziej potężną i niezawodną technologią. Niektóre systemy sztucznej inteligencji potrafią już samodzielnie wyciągać wnioski i „rozumieć” skutki swoich decyzji. Dzięki temu są w stanie wykonywać złożone zadania, takie jak projektowanie nowych usług czy strategii rynkowych. Mogą również identyfikować i korygować własne błędy. 

W związku z tym nadszedł czas, aby włączyć AI do operacyjnej struktury firmy. Jeśli organizacja tego nie zrobi, konkurenci, którzy pójdą tą drogą, mogą uzyskać trwałą przewagę.

Przemyślana strategia powinna skupić się na tym, co może wyróżnić firmę — na wykorzystaniu AI w połączeniu z wiedzą instytucjonalną i danymi własnymi, wspieranymi przez chmurowe architektury napędzane AI.

To co nie będzie miało tak dużego znaczenia dla strategii AI to wybór modelu językowego (LLM). Dobrych opcji będzie wiele i wszyscy będą z nich korzystać. 

Liczba pracowników w organizacji może się podwoić — dzięki agentom AI

W tym roku organizacje mogą powitać nowych, cyfrowych członków zespołu: znanych jako agenci AI. Dzięki nim firmy mogą podwoić liczbę pracowników, zwiększając tym samym tempo wprowadzania produktów na rynek, poprawiając interakcje z klientami, projektowanie produktów i wiele więcej. Agenci AI potrafią autonomicznie wykonywać liczne zadania, takie, jak obsługa rutynowych zapytań klientów, tworzenie draftów kodu oprogramowania czy przekształcanie pomysłów projektowych dostarczonych przez ludzi w prototypy. Mimo to ludzie nadal będą odgrywać kluczową rolę, ponieważ przełomowa wartość wynika z podejścia, w którym technologia wspiera działania kierowane przez ludzi. Ludzie instruują i nadzorują agentów AI, którzy automatyzują prostsze zadania. Ponadto współpracują z agentami nad bardziej złożonymi wyzwaniami. A także koordynują zespoły agentów, przypisując zadania i doskonaląc oraz łącząc wyniki ich pracy.

Zwrot z inwestycji w AI zależy od odpowiedzialnego podejścia do sztucznej inteligencji

Od 2025 roku ocena i weryfikacja praktyk oraz mechanizmów zarządzania ryzykiem związanym z AI staną się koniecznością. Nawet jeśli specyfika oceny i walidacji AI nie będą wymagane prawnie, interesariusze będą tego oczekiwać — podobnie jak wymagają pewności w odniesieniu do kluczowych informacji decyzyjnych (takich jak wyniki finansowe) czy praktyk związanych z cyberbezpieczeństwem lub prywatnością.

AI jako narzędzie i wsparcie dla zrównoważonego rozwoju

AI przyspieszy transformację energetyczną i pomoże firmom — zwłaszcza w sektorach o dużej emisji — osiągać cele zrównoważonego rozwoju. Jednocześnie sztuczna inteligencja wymaga tak dużej ilości energii, że nie jest możliwe, aby każde przedsiębiorstwo mogło wdrożyć AI na szeroką skalę. Dlatego optymalnie będzie traktować sztuczną inteligencję jako narzędzie do generowania wartości, a nie do masowego zastosowania. Organizacje powinny wdrażać AI w coraz większej liczbie obszarów, ale robić to strategicznie, decydując, gdzie i jak ją wdrażać, na przykład projektując interfejsy w sposób, który zachęca użytkowników do unikania marnowania czasu i zasobów AI.

AI skróci cykl rozwoju produktów o połowę

Multimodalna AI — zdolna do przetwarzania i generowania różnych typów danych, od plików CAD po symulacje — rewolucjonizuje obecnie projektowanie i prototypowanie produktów, a także szersze procesy badawczo-rozwojowe. Na przykład narzędzia generatywnej sztucznej inteligencji mogą proponować ulepszone konfiguracje podwozia samochodowego, symulować jego wydajność w różnych warunkach, a nawet sugerować projekty, które mogłyby zostać pominięte przez inżynierów. AI pozwala na iterację projektów w godzinach zamiast tygodni, testowanie rozwiązań wirtualnie przed budową prototypów oraz rozwiązywanie większej liczby problemów jeszcze przed rozpoczęciem produkcji. 

Na podstawie doświadczeń PwC z pracy z klientami oraz analizy trendów technologicznych i branżowych jesteśmy przekonani, że wdrożenie AI w obszarze R&D może skrócić czas wprowadzenia produktów na rynek o 50% i obniżyć koszty o 30% w branżach takich, jak motoryzacja i lotnictwo. W wielu firmach farmaceutycznych AI już pomogła skrócić czas odkrywania nowych leków o ponad 50%.

AI zmieni konkurencyjność na poziomie branżowym

AI zmieni każdą branżę, ale niektóre będą się rozwijały szybciej niż inne. Oto, jak widzimy postęp w kilku głównych sektorach w ciągu najbliższego roku.

73% liderów biznesowych deklaruje, że wykorzysta generatywną AI do zmiany modelu biznesowego swoich firm. PwC’s Pulse Survey, 11 czerwca 2024. 

 

Share this page Share on FacebookShare on TwitterShare on Linkedin
Close

Zaloguj się do Strefy Członkowskiej!