Aktualności firm stowarzyszonych • Członkowie
Ponad 80% konsumentów używa GenAI w pracy, nawet jeśli regulaminy oficjalnie na to nie pozwalają
Polscy konsumenci korzystają z AI w życiu codziennym i oczekują tego samego od firm, wynika z raportu “Gotowi na sztuczną inteligencję. Oczekiwania polskich konsumentów i firm” opracowanego przez PwC Polska. Jednocześnie, dla biznesu sukces w sztucznej inteligencji wynika z odpowiedniego połączenia zasobów ludzkich, technologii i strategii. Same dane i technologia nie wystarczą.
-
Klienci są gotowi na AI, słyszeli o tej technologii i z niej korzystają, w każdej z badanych grup wiekowych co najmniej 50% uczestników znało GenAI.
-
Oczekują też od firm, że zaczną oferować rozwiązania AI, które ułatwią im życie, ponad 55% wskazało wsparcie przy wykonywaniu żmudnych zadań i procedur.
-
Mimo obaw o prywatność danych i potencjalne wycieki, konsumenci chcą korzystać z GenAI w pracy, nawet jeśli firmowe regulaminy na to nie pozwalają, 85% używa GenAI mimo braku oficjalnej akceptacji.
-
Firmy zaczynają inwestycje w AI (ponad 75%), ale nikt jeszcze nie ma wielu produkcyjnych zastosowań, większość to wstępny etap.
-
Firmy zaczęły inwestować w zespoły i technologię AI, spodziewając się znaczących usprawnień i zwrotów z inwestycji. 55% organizacji ma zdefiniowaną strategię AI lub pracuje nad jej przygotowaniem.
-
Firmy też boją się o prywatność danych, a wdrożenie odpowiednich procesów zapewniających ich bezpieczeństwo stanowi dla wielu z nich wyzwanie. Organizacje mają też obawy związane z niedoborami specjalistów od AI na rynku, 69% ma problem z rekrutacją ekspertów.
Warszawa, 9 października - Ze sztucznej inteligencji korzystają wszystkie grupy konsumentów. Nawet wśród najstarszej grupy respondentów, 56% słyszało o GenAI. Żadna nowa technologia nie zdobywała popularności tak szybko. Potrzeby konsumentów, jeśli chodzi o wykorzystanie AI, są bardzo podobne – są to głównie wyszukiwanie informacji i pomoc w podejmowaniu decyzji, ale młodzi najczęściej szukają pomocy w nauce (56%), a starsi w wyszukiwaniu informacji (78%). Konsumenci oczekują, że AI będzie wykorzystana w biznesie i sektorze publicznym. Zależy im głównie na automatyzacji. Aż 83% badanych oczekuje usprawnienia procedur w sektorze publicznym dzięki AI. Poza tym, konsumenci kierują się wygodą – aż 67% respondentów chciałoby mieć możliwość korzystania z wirtualnych przymierzalni w sklepach internetowych. Adopcja AI postępuje bardzo szybko, ale konsumentów nadal cechuje niepewność co do niektórych rozwiązań i konsekwencji wynikających z ich stosowania. Przede wszystkim obawiają się braku inkluzywności i odpowiedniej kontroli nad AI – aż 75% respondentów uważa, że AI może spowodować wykluczenie społeczne, a 80% przewiduje, że przyczyni się do dezinformacji.
“Wyniki naszego badania są jednoznaczne. Polscy konsumenci są gotowi na AI. Ponad 60% z nich słyszało o sztucznej inteligencji i większość z nich korzysta już z tej technologii w codziennym życiu. I choć konsumenci zwracają uwagę na kwestie prywatności i dostępu do danych, to zamierzają aktywnie korzystać z dobrodziejstw jakie niesie ze sobą wykorzystanie AI. Co ciekawe ponad 80% respondentów oczekuje, że te nowe narzędzia technologiczne usprawnią procedury w sektorze publicznym. Na zmieniające się trendy reagują polskie firmy. Ponad 75% z nich zaczęło wykorzystywać AI w praktyce: od automatyzacji procesów po usprawnienie kontaktu z klientami” - mówi Jakub Borowiec, partner PwC Polska, lider zespołu AI & Analytics.
Właściwe zarządzanie sześcioma kluczowymi obszarami (strategia, dane, technologia, biznes, kultura i talenty oraz ład korporacyjny, ryzyko i zgodność) pozwoli osiągnąć duże korzyści — zwiększając konkurencyjność i innowacyjność w firmie. Ponad 50% firm opracowało swoją strategię nt. AI (albo zaczęło nad tym pracować). Prawie połowa organizacji twierdzi, że większość danych (powyżej 50%) jest trzymana w repozytoriach (np. hurtownie danych). Firmy są gotowe na chmurę – 90% organizacji, które mają ustrukturyzowane podejście do AI korzysta z chmury. Automatyzacja procesów, wykrywanie anomalii oraz poprawa jakości predykcji to priorytet firm – na automatyzację procesów wskazuje 48% respondentów. Brak wystarczającej liczby ekspertów z dziedziny AI – 69% respondentów twierdzi, że organizacja nie zatrudnia wystarczającej liczby ekspertów z dziedziny AI. Dostosowanie się do obowiązujących regulacji prawnych jest wyzwaniem – wyłącznie 26% organizacji wdrożyło wymagania dla AI.
“Żeby w pełni wykorzystać potencjał sztucznej inteligencji należy na chłodno zacząć już teraz oddzielać powszechny entuzjazm i opowieści sprzedawców od faktycznych potrzeb i możliwości ludzi, biznesu i administracji. AI to wciąż nowa technologia i bezustannie trwają poszukiwania jej zastosowań i sposobów jej uporządkowania. Równocześnie firmy zwracają uwagę na trudności w rekrutacji topowych talentów. Walka o talenty nigdy nie była tak kluczowa dla budowania konkurencyjności na świecie” - mówi Michał Targiel, partner PwC Polska, zespół Intelligent Process Automation & AI.
Pomimo ogromnego zainteresowania ChatGPT, biznes widzi największą wartość dodaną w automatyzacji procesów, wykrywaniu anomalii i poprawie jakości predykcji. W sektorze sprzedaży detalicznej najważniejszym obszarem zastosowania AI jest kontakt z klientem, w szczególności wirtualni agenci oraz analiza sentymentu. Natomiast w sektorze finansowym najważniejsze obszary analityki dotyczą automatyzacji procesów usługowych, w tym rozpoznawanie mowy i dokonywanie predykcji. Pomimo braku ustrukturyzowanego podejścia, ponad 75% firm planuje lub zaczęło już wdrażać rozwiązania z zakresu generatywnej sztucznej inteligencji. Najwyższy odsetek firm planujących wdrożenie rozwiązań AI przypada organizacjom z sektorów sprzedaży detalicznej oraz finansowego. Ponad 80% z nich inwestuje w rozwiązania AI, a także co najmniej połowa przedsiębiorstw podejmuje decyzje biznesowe przy wsparciu AI. Najważniejszym obszarem rozwoju we wszystkich organizacjach była automatyzacja procesów oraz analizy predykcyjne. Prawie połowa ankietowanych przedsiębiorstw (48%) korzysta obecnie z analityki predykcyjnej.
“Większość pomysłów na wykorzystanie AI nie kończy się wdrożeniem (80%). Aby uniknąć marnowania zasobów prace nad zastosowaniem AI muszą wynikać z przyjętej strategii AI oraz być ocenione pod kątem możliwości, kosztów i korzyści. Taka strategia musi być dopasowana do sektora oraz stopnia dojrzałości AI firmy. Dzięki temu inwestycje w AI przyniosą realne korzyści i pozytywnie wpłyną na efektywność firmy i zwiększą lojalność klientów” - mówi Michał Gamrot, wicedyrektor PwC Polska, zespół AI & Analytics
Brak specjalistów z dziedziny AI może stanowić duże zagrożenie wobec planów wykorzystania nowych technologii przez polskie firmy, dlatego kluczowa jest edukacja. 69% respondentów twierdzi, że ich firma nie zatrudnia wystarczającej liczby ekspertów z dziedziny AI. Najmniej, bo wyłącznie 10% firm w sektorze finansowym, deklaruje że zatrudnia wystarczającą liczbę wykwalifikowanych specjalistów. Podobnie, choć nieco lepiej wygląda sytuacja w sektorze retail, gdzie odsetek ten wynosi 23%. Jednocześnie prawie 70% organizacji nie przeprowadziło analizy kompetencji pracowników zaangażowanych w rozwój sztucznej inteligencji. 64% organizacji posiada lub planuje przygotować ścieżki kariery i rozwoju pracowników zaangażowanych w budowę i wykorzystywanie AI. Ponad 50% przedsiębiorstw obecnie przeprowadza lub planuje przeprowadzić analizę obowiązujących przepisów prawa lub standardów rynkowych w dziedzinie AI, z czego tylko 44% z nich robi to regularnie (co najmniej raz w roku). Niestety, aż 37% organizacji nie przeprowadza takich analiz i tylko 26% przedsiębiorstw posiada wdrożone wymagania, które powinien spełniać system AI stosowany w organizacji. Jedynie 40% organizacji w sektorze retail oraz finansowym przyznaje, że przeprowadziło lub zaplanowało szkolenia dotyczące bezpiecznego korzystania z AI. Wśród najczęściej identyfikowanych ryzyk związanych z wykorzystaniem sztucznej inteligencji przedsiębiorstwa wskazują wyciek danych poufnych (57%), brak jasnej odpowiedzialności za wyniki AI (39%), cyberbezpieczeństwo (35%), naruszenie praw własności intelektualnej (31%).
Informacje o PwC Polska
W PwC naszym celem jest budowanie społecznego zaufania i odpowiadanie na kluczowe wyzwania współczesnego świata. Jesteśmy siecią firm działającą w 151 państwach. Zatrudniamy ponad 364 tysięcy osób, które dostarczają naszym klientom najwyższej jakości usługi w zakresie doradztwa biznesowego, technologicznego, podatkowo-prawnego oraz audytu. W Polsce PwC posiada biura w 7 miastach oraz Financial Crime Unit w Gdańsku, Warszawie i Lublinie, dwa Centra Usług Wspólnych w Katowicach i Opolu oraz oddział PwC IT Services w Lublinie. Polskie spółki PwC zatrudniają niemal 7000 osób, w tym niemal 2000 w zespołach technologicznych.