Podsumowanie wydarzeń • Wydarzenia
Nie ma odwrotu od zielonej transformacji, a innowacje stanowią klucz do zmian
Francusko-Polska Izba Gospodarcza po raz kolejny była partnerem IMPACT w Poznaniu, a jednym z elementów naszej obecności była debata na temat innowacji w drodze do zrównoważonego rozwoju. Wspólnie z uczestnikami zastanawialiśmy się nad tym, czy to jest dobry czas na zmiany. Udział w dyskusji moderowanej przez Joannę Jaroch-Pszeniczną, Dyrektorkę Generalną CCIFP wzięli: Grzegorz Wojciechowski, Dyrektor Generalny Saint-Gobain HPM na Europę Wschodnią, Paulina Chmielewska, Director of Operations Nexity Polska, Barbara Stępień, Dyrektorka Komunikacji Korporacyjnej L’Oréal Polska i Kraje Bałtyckie.
L'Oréal od kilkudziesięciu lat prowadzi projekty związane ze zrównoważonym rozwojem i dzięki temu jest mocno zaawansowany zarówno na poziomie globalnym, jak i lokalnym w transformację ekologiczną. W Polsce do tej pory L’Oréal zainwestował 1 mld złotych w innowacyjne rozwiązania. W Polsce znajduje się jedna z największych fabryk L’Oréal na świecie, która wykorzystuje dużo wody w procesie produkcji. Celem zmniejszenia zużycia, a nawet zamknięcia obiegu zbudowana została własna oczyszczalnia. Kolejne innowacje, jak chociażby słuchawka prysznicowa dla salonów fryzjerskich zmniejszająca zużycie wody o 70%, firma buduje w partnerstwach, w tym ze startupami. Wprowadzane są również innowacje w obszarze opakowań. Jak podkreśliła Barbara Stępień działania firm, które zaczęły transformację wcześniej są dostrzegane i doceniane przez konsumentów.
Paulina Chmielewska z Nexity mówiła, że jako firma mają wpływ na życie ludzi i środowisko, a dzięki temu, że Nexity jest globalną organizacją mogą dzielić się doświadczeniem i wykorzystywać globalne pomysły, by minimalizować wpływ na środowisko. Mimo że daleka droga przed nami, to jednak klienci mają większą świadomość i te zmiany nadchodzą. Ważne jest również, by transformację wspierały dobre regulacje. Paulina Chmielewska pokazała kilka przykładów ekologicznych rozwiązań stosowanych w prowadzonych projektach, jak chociażby panele fotowoltaiczne, wykorzystanie wody deszczowej, czy certyfikowanie budynków według norm BREEAM.
Grzegorz Wojciechowski z Saint-Gobain podkreślił, że wszyscy odpowiedzialni gracze, w tym biznes, muszą brać udział w transformacji. Jesteśmy odpowiedzialni, by edukować pracowników i społeczeństwo w zakresie zrównoważonego rozwoju. Jednym z elementów tej edukacji jest chociażby projekt otwartego miejsca spotkań w Centrum Nauki Kopernik, który Saint-Gobain zainicjowała w ostatnich tygodniach. Ponadto w ramach grupy udaje się przenosić rozwiązania wypracowane w Polsce do innych krajów. Powinna być jednak nadal rozwijana kultura wspierania innowacji.
Na koniec zapytaliśmy uczestników, czy w obliczu kryzysu ekonomicznego, wojny w Ukrainie i niestabilności na rynkach jest to dobry moment na inwestowanie w innowacje?
Wszyscy zgodnie stwierdzili, że jest to konieczne, gdyż dziś rozwój biznesu jest tożsamy z dbałością o środowisko, klientów i pracowników. Ważna jest przy tym edukacja na różnych poziomach, zaczynając od swoich pracowników i kończąc na całym społeczeństwie. Trzeba wspierać ludzi w odnalezieniu się w nowej sytuacji. Barbara Stępień dodała na koniec, że zielona transformacja nie może się zatrzymać. Zaczęliśmy od siebie jako organizacji, ale aby ślad środowiskowy był jak najmniejszy, to musimy pomóc wprowadzić pewne standardy u naszych partnerów i klientów – dodała.
Zobacz pełne nagranie z debaty.