Analizy i badania
Newsletter podatkowy - 15 stycznia 2019r
<p style="text-align: justify;">Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 31 grudnia 2018 r. w sprawie wyłączenia lub ograniczenia stosowania art. 26 ust. 2e ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. W dniu 1 stycznia weszły w życie zmienione przepisy ustawy CIT i PIT w zakresie poboru podatku u źródła. Jednocześnie, 31 grudnia 2018 r. Minister Finansów opublikował rozporządzenie, w ramach którego wyłączył lub ograniczył stosowanie części z nich.</p>
>
Zgodnie z przepisami rozporz?dzenia, do 30 czerwca 2019 r. został odroczony obowi?zek poboru przez płatnika podatku u źródła dla wszystkich płatności, których ł?czna kwota wypłacana temu samemu podatnikowi w roku podatkowym przekracza 2 mln zł. Odroczenie dotyczy płatności transgranicznych oraz dywidend wypłacanych spółkom z siedzib? w Polsce. Przepisy stosuje się o ile spełnione s? warunki do zastosowania niższej stawki podatku u źródła, zwolnienia z tego podatku lub niepobrania podatku wynikaj?ce z danej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania lub przepisów szczególnych.
W przypadku płatności na rzecz podmiotów zagranicznych prawo do skorzystania z ww. ograniczenia lub wył?czenia poboru podatku jest uzależnione od zawarcia przez Polskę z państwem siedziby podatnika (odbiorcy płatności) umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, która określa zasady opodatkowania dochodów z dywidend, odsetek oraz należności licencyjnych, a także istnienia podstawy prawnej do wymiany informacji podatkowych z takim państwem.
Z przepisów rozporz?dzenia można wywieść, że członkowie zarz?du w celu skorzystania ze zwolnienia lub zastosowania obniżonej stawki WHT nie s? zobowi?zani do składania oświadczenia o spełnieniu warunków w momencie płatności. W konsekwencji ogranicza to ich odpowiedzialność w przypadku kwestionowania przez organy podatkowe prawa do stosowania zwolnienia lub obniżonej stawki podatku.
Rozporz?dzenie wył?cza również bezterminowo obowi?zek poboru podatku na podstawie art. 26 ust. 2e ustawy o CIT (kwoty powyżej 2.000.000 złotych, bez prawa do stosowania ulg i zwolnień) w przypadku wypłaty należności:
- z tytułu odsetek lub dyskonta od obligacji emitowanych przez Skarb Państwa i oferowanych na rynkach zagranicznych oraz od obligacji emitowanych przez Bank Gospodarstwa Krajowego i oferowanych na rynkach zagranicznych, przeznaczonych na finansowanie ustawowych celów działalności Banku Gospodarstwa Krajowego, dotycz?cych wspierania polityki gospodarczej Rady Ministrów, realizacji rz?dowych programów społeczno-gospodarczych, programów samorz?dności lokalnej i rozwoju regionalnego, jeżeli s? uzyskiwane przez podatników niebęd?cych polskimi rezydentami podatkowymi;
- na rzecz banków centralnych niemaj?cych siedziby lub zarz?du na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, uzyskanych z tytułu odsetek lub dyskonta od obligacji skarbowych wyemitowanych przez Skarb Państwa na rynku krajowym i nabytych od dnia 7 listopada 2015 r.;
- na rzecz jednostek gospodarczych utworzonych przez organ administracji państwowej wspólnie z innymi państwami na podstawie porozumienia lub umowy, chyba że porozumienia te lub umowy stanowi? inaczej;
- na rzecz organizacji międzynarodowych, których Rzeczpospolita Polska jest członkiem;
- na rzecz podmiotów, z którymi Rzeczpospolita Polska zawarła umowy o współpracy, jeżeli zostały zwolnione z podatku dochodowego od osób prawnych od tych należności;
- na rzecz podmiotów zwolnionych z podatku dochodowego od osób prawnych, pod warunkiem wskazania ich nazwy w umowach o unikaniu podwójnego opodatkowania, których stron? jest Rzeczpospolita Polska;
- z tytułu użytkowania lub prawa do użytkowania urz?dzenia przemysłowego, w tym także środka transportu, urz?dzenia handlowego lub naukowego;
- z tytułu należnych opłat za wywóz ładunków i pasażerów przyjętych do przewozu w portach polskich przez zagraniczne przedsiębiorstwa morskiej żeglugi handlowej, z wyj?tkiem ładunków i pasażerów tranzytowych;
- uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez zagraniczne przedsiębiorstwa żeglugi powietrznej, z wył?czeniem przychodów uzyskanych z lotniczego rozkładowego przewozu pasażerskiego, skorzystanie z którego wymaga posiadania biletu lotniczego przez pasażera.
Regulacje rozporz?dzenia nie odraczaj? i nie wył?czaj? innych obowi?zków wynikaj?cych ze znowelizowanych przepisów ustawy CIT dotycz?cych poboru podatku u źródła. W szczególności dotyczy to art. 26 ust. 1, w którym na płatników został nałożony obowi?zek dochowania należytej staranności w sytuacji, w której zamierzaj? nie pobrać podatku. W zakres tego obowi?zku wchodzi m.in. konieczność weryfikacji statusu podatnika (odbiorcy płatności) w oparciu o now? definicję rzeczywistego właściciela, co wymaga ustalenia, czy prowadzi on rzeczywist? działalność gospodarcz? w kraju swojej siedziby.
Projekt objaśnień do regulacji dotycz?cych raportowania schematów podatkowych (MDR)
Ministerstwo Finansów opublikowało i oddało do konsultacji projekt objaśnień do przepisów Ordynacji podatkowej dotycz?cych informacji o schematach podatkowych. Przepisy te weszły w życie 1 stycznia 2019 r. i dotycz? obowi?zku raportowania przez podatników do Szefa Krajowej Administracji Skarbowej schematów podatkowych. Przepisy s? bardzo obszerne i skomplikowane, więc Minister Finansów uznał za stosowne ich wyjaśnienie.
Opublikowany projekt to 77 stron zawieraj?cych wytyczne co do sposobu rozumienia nowych regulacji.
Zgodnie z przedstawionym stanowiskiem celem objaśnień jest omówienie niezbędnych pojęć z zakresu regulacji wprowadzonych ustaw? i przedstawienie sposobu postępowania dla prawidłowego spełnienia obowi?zków informacyjnych o schematach podatkowych. Przepisy MDR nie występowały dotychczas w polskim systemie podatkowym, ważne jest więc pisemne przedstawienie kierunku interpretacji tych przepisów przez Ministerstwo Finansów.
Z objaśnień wynika, że przepisy MDR nakierowane s? zwłaszcza na umożliwienie szybkiego dostępu administracji podatkowej do informacji o potencjalnie agresywnym planowaniu lub nadużyciach zwi?zanych z planowaniem podatkowym oraz informacji o promotorach i korzystaj?cych ze schematów podatkowych. Przepisy te powinny również zniechęcić podatników oraz ich doradców do wdrażania u podatników uzgodnień mog?cych stanowić unikanie opodatkowania.
Opublikowany projekt wyjaśnień dotyczy m.in.:
- kwestii intertemporalnych, w tym zasad retrospektywnego obowi?zku informacyjnego,
- zakresu przedmiotowego i sytuacji podlegaj?cych obowi?zkowi przekazania informacji o schemacie podatkowym (definicja schematu podatkowego),
- kręgu podmiotów obowi?zanych do przekazywania informacji (promotor, korzystaj?cy, wspomagaj?cy),
- sposobu i terminu raportowania schematów podatkowych,
- zasad respektowania ochrony zachowania tajemnicy zawodowej,
- cech rozpoznawczych schematu podatkowego (ang. hallmarks),
- zakresu informacji podlegaj?cych przekazaniu,
- procedury nadania numeru NRS,
- wewnętrznej procedury w zakresie przeciwdziałania niewywi?zywaniu się z obowi?zku przekazywania informacji o schematach podatkowych,
- sankcji za niewypełnianie obowi?zków.
Z przedstawionych wyjaśnień wynika m.in., że (wyci?g):
- Obowi?zek informowania o schematach podatkowych rozumiany jest bardzo szeroko. Za schemat uważa się m.in. sytuację, w której podatnik zamierza skorzystać z ulgi podatkowej przewidzianej przepisami np. ulgi IP Box,
- W zakresie retrospektywnego stosowania przepisów obowi?zkowi raportowania będ? podlegać również schematy, jeżeli czynności dotycz?ce wdrożenia były dokonane przed dat? graniczn?, ale s? kontynuowane po tej dacie i samodzielnie spełniaj? definicję schematu podatkowego,
- Odnośnie kwalifikowanego korzystaj?cego przepisy MDR nie nakładaj? na promotora lub wspomagaj?cego obowi?zku podejmowania dodatkowych czynności w celu weryfikacji czy doszło do spełnienia przez korzystaj?cego kryterium kwalifikowanego korzystaj?cego,
- Kryterium głównej korzyści nie będzie spełnione, co do zasady, jeżeli na podstawie istniej?cych okoliczności oraz faktów należy przyj?ć, że podmiot działaj?cy rozs?dnie wskutek stosowania zgodnych z prawem rozwi?zań nie ma lub nie miał alternatywnej, racjonalnej drogi postępowania, nawet jeżeli skutkiem postępowania jest osi?gnięcie korzyści podatkowej,
- Zarówno promotor jak i wspomagaj?cy, co do zasady, nie będ? zobowi?zani do aktywnego poszukiwania informacji w celu wypełnienia obowi?zku informacyjnego o schematach podatkowych. Obowi?zek informowania o schematach podatkowych będzie dotyczył informacji znanych przekazuj?cemu, będ?cych w jego posiadaniu,
- W przypadku, gdy podmiot inny niż osoba fizyczna zatrudnia osoby fizyczne w celu wywi?zywania się z zawieranych przez ten podmiot umów o świadczenie usług wchodz?cych w zakres przedmiotowy pojęcia promotora, za promotora należy uznać podmiot zatrudniaj?cy te osoby, a także osobę lub osoby fizyczne, które faktycznie kieruj? wykonywaniem tych czynności – tzn. podejmuj? rozstrzygaj?ce decyzje lub akceptuj? kierunek prowadzonych działań,
- Co do zasady, korzystaj?cym będzie podatnik bez względu na formę prawn?, miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarz?d. W przypadku podmiotów transparentnych podatkowo dla potrzeb podatków dochodowych (np. spółka jawna), korzystaj?cym będzie ten podmiot. W tej sytuacji za korzystaj?cego należy również uznać wspólnika lub wspólników takiego podmiotu, jeśli wykonano względem nich czynności opisane w definicji korzystaj?cego,
- Wspomagaj?cy, co do zasady, nie będ? również zobowi?zani do aktywnego poszukiwania informacji o uzgodnieniu i jego konsekwencjach podatkowych. Ewentualnie powstały obowi?zek informowania o schematach podatkowych będzie dotyczył jedynie tych informacji, w posiadaniu których jest wspomagaj?cy,
- Udostępnienie schematu podatkowego oznacza przekazywanie korzystaj?cemu informacji o uzgodnieniu w jakiejkolwiek formie (niekoniecznie w formie pisemnej), w tym drog? elektroniczn?, telefoniczn? lub osobiście. Warto zwrócić uwagę, że założenia dotycz?ce schematu podatkowego mog? być udostępnione chociażby podczas spotkania biznesowego,
- W przypadku schematu podatkowego innego niż schemat podatkowy transgraniczny każdy korzystaj?cy, który ma obowi?zek przekazania informacji o tym samym schemacie podatkowym, powinien ten obowi?zek spełnić bez względu na jego realizację przez innych korzystaj?cych,
- Powzięcie w?tpliwości, że uzgodnienie może stanowić schemat podatkowy, powinno nast?pić przy zachowaniu ogólnie wymaganej staranności oczekiwanej od podmiotów profesjonalnych w zakresie czynności jakie wykonuje oraz przy uwzględnieniu zawodowego charakteru ich działalności, obszaru specjalizacji oraz przedmiotu i doświadczenia w wykonywanych zadaniach,
- Otrzymanie od Szefa KAS potwierdzenia nadania NSP (numer schematu podatkowego) nie oznacza, że schemat podatkowy jest zgodny z prawem i nie stanowi np. unikania opodatkowania. Potwierdzenie nadania NSP świadczy jedynie, że schemat podatkowy został prawidłowo zgłoszony pod względem formalnym,
- Obowi?zek posiadania procedury wewnętrznej przeciwdziałaj?cej niewywi?zywaniu się z obowi?zku przekazywania informacji o schematach podatkowych dotyczy podmiotów działaj?cych w charakterze promotorów spełniaj?cych kryterium wysokości przychodów lub kosztów. Obowi?zek posiadania procedury wewnętrznej ci?ży również na podmiocie, który z powodów regulacyjnych nie powinien świadczyć usług doradczych, lecz mimo to faktycznie je wykonuje. Procedura wewnętrzna powinna obowi?zywać i być stosowana od dnia 1 stycznia 2019 r.