Podsumowanie wydarzeń  •  Izba

Francja mocno obecna na tegorocznym IMPACT

Tegoroczny IMPACT przyciągnął ponad 6000 gości z całego świata i blisko 700 speakerów. Piąty rok z rzędu również Francusko-Polska Izba Gospodarcza była obecna na tym wydarzeniu. Tym razem jednak stworzyliśmy wraz z firmami aż dwie strefy: Cafe France oraz Strefę innowacji francuskich, a także przygotowaliśmy szereg debat i rozmów biznesowych, rządowych i parlamentarnych, skupionych głównie na temacie innowacji i inwestycji w rozwój gospodarki Polski. 

Wraz z CCIFP swoje innowacyjne rozwiązania prezentowały firmy: Credit Agricole Bank Polska, L'Oreal Polska i Kraje Bałtyckie, Saint-Gobain w Polsce wraz z marką Sekurit, Sodexo Polska, Econocom Polska oraz Renault.

Pierwszy dzień rozpoczęliśmy od debaty zorganizowanej wspólnie z L'Oreal Polska na temat AI i hiperpersonalizacji. Udział w niej wzięli eksperci reprezentujący najbardziej innowacyjne biznesy: 

  • Valéry Gaucherand – CEO L'Oréal Poland & Baltic HUB
  • Adam Nitecki - E-Commerce General Manager,  L'Oréal Poland & Baltic HUB
  • Aleksandra Sroka-Krzyżak - Vice President Strategy and Corporate Development, Allegro
  • Magdalena Kotlarczyk – Country Director, Google Poland
  • Joanna Jaroch-Pszeniczna – General Manager, CCIFP
  • Marta Życińska - Country Manager Poland, Mastercard
  • Dagmara Brzezińska – Vice President Sales & Member of the Board, InPost
  • Marcin Ratkiewicz – Head of Orange Innovation Poland
  • Tomek Woźniak - Partner & CEO Future Mind
  • Adam Sawicki - Board Member, Digital Transformation & Strategy, TVN Warner Bros. Discovery

Wstępem do dyskusji była rozmowa pomiędzy Dino Metaxas – Chief Digital & Marketing Officer, L'Oréal Poland & Baltic HUB, a Aleksandrą Sroką-Krzyżak - Vice President Strategy and Corporate Development, Allegro.

W drugiej połowie dnia, Joanna Jaroch-Pszeniczna, Dyrektorka Generalna CCIFP rozmawiała z gośćmi reprezentującymi partnerów francuskiej obecności. Z Jędrzejem Marciniakiem, Wiceprezesem Zarządu Credit Agricole Bank Polska rozmawiała o nowoczesnej bankowości, a także o budowaniu relacji z klientami i sile marki Credit Agricole. Następnie z Aną McMahon, Consumer Products Division General Managerem, L’Oréal Poland & Baltics rozmawialiśmy o innowacjach w sektorze beauty, a także wykorzystaniu ich w spełnianiu oczekiwań konsumentów. Kolejnym rozmówcą był Piotr Woźniak, Product Development Director w Saint-Gobain Sekurit Poland, który opowiedział o działalności firmy, o innowacjach tworzonych dla rynku i klientów, a także o prezentowanej w trakcie IMPACT technologii Amplisky, która zastosowana została w samochodzie Renault i dotyczyła panoramicznego dachu o zmiennej przepuszczalności światła. Później na scenie pojawił się Łukasz Czak, COO Sodexo Polska, z którym rozmawialiśmy o wyzwaniach współczesnego świata, zarówno w kontekście biznesowym, ale też społecznym, czy dotyczącym zielonej transformacji i zrównoważonego rozwoju. Na koniec mówiliśmy z Damianem Raganem, Wiceprezesem Zarządu Credit Agricole Bank Polska o potrzebach klientów, a także wpływie nowoczesnych technologii na relacje międzyludzkie i obsługę klienta w sektorze bankowym. 

Przedstawiliśmy również główne wnioski z raportu opublikowanego niedawno przez CCIFP oraz Instytut Debaty Eksperckiej i Analiz Quant Tank na temat wkładu francuskich firm i relacji polsko-francuskich w rozwój gospodarki krajowej. Jak pokazało badanie, Francja jest 2 największym inwestorem zagranicznym w Polsce, który reinwestuje tutaj blisko połowę swoich zysków, najczęściej w takie obszary jak: cyfryzacja, ochrona środowiska, automatyzacja, rozbudowa zakładów produkcyjnych i badania i rozwój. 41% firm francuskich prowadzi w Polsce działania z zakresu badań i rozwoju, a co piąta posiada swój własny dział R&D. 4 na 5 firm francuskich wdrożyło w ostatnich 3 latach nowy lub udoskonalony produkt lub usługę, a 43% wymyślonych w Polsce rozwiązań zostało powielonych w innych oddziałach grupy. 

Dbając o budowanie społeczności oraz promowanie l'art de vivre à la française zorganizowaliśmy na koniec pierwszego dnia francuski aperitif, który odbył się na strefie CAFE FRANCE, gdzie przy winie i francuskich specjałach mogliśmy podsumować naszą obecność i nawiązać nowe relacje. Udział w nim wzięli zarówno nasi partnerzy, jak i zaproszeni goście reprezentujący świat biznesu, nauki i administracji. 

Drugiego dnia IMPACT zorganizowaliśmy debatę poświęconą innowacjom w przemyśle, ich roli w rozwoju polskiej gospodarki na arenie międzynarodowej, a także wyzwaniom związanym z zieloną transformacją. Udział w niej wzięli:

  • Miłosz Motyka, Wiceminister Klimatu i Środowiska
  • Michał Kobosko, Poseł na Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, Przewodniczący sejmowej komisji ds. Unii Europejskiej
  • Adam Nitecki, E-Commerce General Manager,  L'Oréal Poland & Baltic HUB
  • Henryk Kwapisz, Dyrektor ds. relacji instytucjonalnych, Saint-Gobain Polska
  • dr Dominika Bosek-Rak, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
  • dr Piotr Dardziński, Dyrektor Centrum Innowacji Politechniki Warszawskiej

Debatę moderowała Joanna Jaroch-Pszeniczna, Dyrektorka Generalna Francusko-Polskiej Izby Gospodarczej. W trakcie dyskusji minister Motyka podkreślił, że zielona transformacja nie może udać się bez biznesu, a podstawą naszego miksu energetycznego powinny być odnawialne źródła energii oraz atom. Zaznaczył przy tym, że Zielony Ład już funkcjonuje i musimy nauczyć się z niego korzystać, by zapewnić Polsce sprawiedliwą i bezpieczną transformację. O roli zielonego ładu mówił również Michał Kobosko, podkreślając, że aby zachować konkurencyjność w polskiej gospodarce musimy pamiętać o lokalnym kontekście. Innowacyjność, czy ESG, są bardzo ważne, ale ważne są również aktualne warunki funkcjonowania naszych społeczeństw. Henryk Kwapisz podkreślił, że zielony ład to szansa dla Europy, ale powinien on wspierać rozwój innowacji. Biznes, w tym Saint-Gobain, robi wszystko, by być jak najbardziej zielonym. Jedna rzecz to działania na rzecz czystej energii, a druga to edukacja społeczeństwa.

W trakcie rozmowy Pani doktor Dominika Bosek-Rak przywołała wyniki badania prowadzonego wśród przedsiębiorców przez Szkołę Główną Handlową w Warszawie. Według nich 30% firm nie interesuje się rozwiązaniami sztucznej inteligencji. Świadomość w biznesie musi się zwiększyć, by Polska zachowała konkurencyjność. 

Na temat rozwiązań stosowanych w biznesie mówił Adam Nitecki z L'Oreal Polska i Kraje Bałtyckie. Firma wykorzystuje technologie, dzięki którym można oferować konsumentom rozwiązania dopasowane do ich potrzeb. Przykłady 6 z nich prezentowane były na tegorocznym IMPACT. Barierą dla tworzenia nowych rozwiązań okazuje się czasem kultura organizacyjna. Z jednej strony mamy świetnych inżynierów, informatyków, a z drugiej część pracowników nie wykazuje chęci, by kontrybuować z nowymi pomysłami. Należy zatem zmienić i poprawić kulturę organizacyjną, gdyż innowacje mogą przyjść z każdego miejsca w firmie.

O współpracy trójstronnej pomiędzy biznesem, administracją i światem akademickim mówił z kolei dr Piotr Dardziński. Współpraca jest niezwykle istotna, ale korzyści muszą być dla wszystkich. Z perspektywy naukowców kluczowa jest kultura organizacyjna i zmiana podejścia naukowców, którzy muszą w większym stopniu monetyzować swoją pracę. Komercjalizacja wynalazków i pracy naukowców już się dzieje, bo naukowcom się to opłaca. Zwrócił on również uwagę na podwójne wykorzystanie wynalazków, do celów wojskowych i cywilnych. 

Minister Miłosz Motyka zachęcał firmy do współpracy z uniwersytetami. Podkreślił, że w zakresie transformacji energetycznej problemem nie jest pozyskiwanie środków, tylko zwiększenie świadomości wśród firm w zakresie ich wykorzystania. Po stronie rządu konieczne jest również zabezpieczenie cen energii i zapewnienie bezpieczeństwa w obecnej sytuacji geopolitycznej, a także tworzenie przyjaznego otoczenia prawnego. Proces legislacyjny musi być przewidywalny i prowadzony z wyprzedzeniem. Zgadzał się z nim Michał Kobosko, który przywołał również odblokowanie środków z KPO, mogących stanowić duży impuls do inwestycji.

Firmy mówiły również o współpracy pomiędzy sobą. Adam Nitecki przywołał przykład wspólnego działania prowadzonego dla studentów wraz z Saint-Gobain, a także regularnych spotkań z globalnymi i polskimi graczami w obszarze cyfryzacji i nowych technologii. 

W drugiej części dnia gościliśmy na naszej scenie studentów Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie, a także Sciences Po w Paryżu, którzy prowadzili debatę oksfordzką dotyczącą przyszłości Unii Europejskiej. Tuż po niej Joanna Jaroch-Pszeniczna rozmawiała z Piotrem Borczyński, przewodniczącym Samorządu SGH o oczekiwaniach młodego pokolenia wobec biznesu, o rozumieniu innowacji i wykorzystywaniu ich w życiu zawodowym i prywatnym. 

Całość zwieńczył pokaz live cooking zero waste w wykonaniu Michała Fabiszewskiego, szefa kuchni Sodexo Polska. Z kilku składników, które często marnują się w kuchni przygotował wyborną panna cottę z pianką z coli, lodami popcornowymi i pudrem cynamonowym. 

Przez cały czas goście IMPACT mogli poznawać najnowsze innowacje od naszych firm m.in. nowe Renault Scenic E-Tech electric z dachem panoramicznym solarbay®, innowacyjną platformę do projektowania domów prefabrykowanych www.domum.pl, a także zdobycze techniki od L'Oréal. Promowaliśmy również działania ECONOCOM na świecie i w Polsce pokazując skalę i obszary ich działalności. 

W strefie CAFE FRANCE, zlokalizowanej tuż obok najważniejszych scen, nasi Partnerzy prowadzili swoje spotkania B2B i B2G, odwiedzali nas politycy, szefowie organów centralnych, firm – wszyscy ci, którzy znają już Café France również z innych forów i wiedzą, że u nas napiją się najlepszej kawy i zjedzą wypiekane na miejscu, pachnące croissanty. W ciągu dwóch dni zaserwowaliśmy ponad 2600 świetnych kaw, wypiekliśmy blisko 2 000 croissantów i stworzyliśmy niesamowitą atmosferę do networkingu i nawiązywania nowych relacji. Cieszymy się, że wspólnie stworzyliśmy mocną, francuską obecność na tym wydarzeniu i już dzisiaj zapraszamy Was do budowania naszej jeszcze silniejszej obecności podczas 10tej edycji Impact w dniach 14-15 maja 2025.

Tymczasem szykujemy się już na kolejne Forum Ekonomiczne, tym razem w Karpaczu. Bądźcie z nami!

 

Zobacz podsumowanie naszej obecności

Poznaj inwestycje francuskich firm - partnerów naszej obecności na IMPACT'24

Share this page Share on FacebookShare on TwitterShare on Linkedin
Close

Zaloguj się do Strefy Członkowskiej!