Aktualności firm stowarzyszonych • Członkowie
Firmy dostrzegają zyski z transformacji cyfrowej, ale mają obawy co do dynamiki zmian
Już 87% firm odnotowało wzrost zysków dzięki wykorzystaniu technologii w ciągu ostatnich dwóch lat, jednak aż 78% liderów biznesu wyraża obawy, że ich organizacje mogą nie sprostać szybkości zachodzących zmian – wynika z raportu „KPMG global tech report 2024”. W obliczu rosnącej cyfryzacji priorytet inwestycyjny dla przedsiębiorstw stanowi rozwój infrastruktury chmurowej (XaaS), a także wzrost nakładów na cyberbezpieczeństwo i sztuczną inteligencję. 74% organizacji już osiąga korzyści biznesowe z inwestycji w AI, natomiast tylko jedna na trzy uzyskuje je na dużą skalę.
Z badania KPMG, w którym udział wzięło 2 450 specjalistów odpowiedzialnych za obszar technologiczny w firmach wynika, że 7 na 10 respondentów jest zadowolonych z wartości, jaką generują wdrożone technologie. Ponadto zdecydowana większość firm deklaruje, że inwestycje związane z transformacją cyfrową przynoszą im wymierne korzyści, niezależnie od kategorii technologii. Odsetek firm, które wskazały, że inwestycje te są dla nich opłacalne już teraz wyniósł niemal 90%, co oznacza wzrost o około 25 punktów procentowych w porównaniu do ubiegłego roku. Raport wskazuje także, że 89% organizacji korzysta z doradztwa zewnętrznego przed podjęciem decyzji o inwestycjach technologicznych.
Transformacja cyfrowa, choć przynosi liczne korzyści, stawia przed firmami wyzwania związane z zarządzaniem ryzykiem technologicznym. Kluczem do sukcesu jest racjonalne podejście oparte na danych oraz inwestowanie w innowacje, które przynoszą długoterminową wartość. Największym zagrożeniem pozostaje dług technologiczny, który, jeśli nie jest skutecznie zarządzany, może hamować rozwój organizacji. Stąd tak duży nacisk na regularne audyty i ciągłe doskonalenie. Co więcej, obserwujemy, że coraz więcej firm podejmuje decyzje inwestycyjne na podstawie twardych danych, a nie presji rynkowej. Organizacje szukają rzetelnych, eksperckich analiz, zanim podejmą ostateczne kroki i korzystają w tym celu coraz częściej z doradztwa firm zewnętrznych. Taka ostrożność jest kluczowa, zwłaszcza w obliczu szybko zmieniającego się krajobrazu technologicznego, gdzie niewłaściwe decyzje mogą kosztować więcej niż zaniechanie inwestycji – mówi Rafał Szafraniec, Partner w Dziale Doradztwa Podatkowego, Lider doradztwa dla sektora TMT w KPMG w Polsce.
Dojrzałość technologiczna oraz nowe wyzwania w zakresie bezpieczeństwa
Rozwój technologiczny wymaga odpowiedniego zabezpieczenia infrastruktury IT, szczególnie w kontekście rosnącego zagrożenia cyberatakami. Raport KPMG podkreśla, że 35% firm wskazuje bezpieczeństwo danych jako kluczowy priorytet. Na kolejnych miejscach uplasowały się dostępność danych (33%) i zarządzanie danymi (32% odpowiedzi).
Cyberbezpieczeństwo stało się nieodzownym elementem każdej strategii technologicznej, a priorytetem na najbliższe lata będzie dla firm zabezpieczenie swoich systemów przed zagrożeniami cyfrowymi. Organizacje, które już na wczesnym etapie implementacji nowych technologii przyjmują podejście „secure-by-design”, zyskują nie tylko przewagę w zakresie bezpieczeństwa, ale także minimalizują koszty przyszłych modernizacji. Automatyzacja procesów bezpieczeństwa, regularne audyty oraz zaangażowanie ekspertów od początku projektów pozwalają firmom skutecznie reagować na zagrożenia w środowisku cyfrowym – podkreśla Michał Kurek, Partner i Szef Zespołu Cyberbezpieczeństwa w KPMG w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej.
Technologie chmurowe jako priorytet inwestycyjny
XaaS jest priorytetem inwestycyjnym dla 86% badanych firm, co daje rozwiązaniom chmurowym pierwszeństwo przed cyberbezpieczeństwem (68%), sztuczną inteligencją (65%) oraz przetwarzaniem brzegowym (61%). W porównaniu do 2023 roku odnotowano wzrost wdrożeń technologii we wszystkich kluczowych obszarach, a największe zmiany zaobserwowano w analityce danych i XaaS. Większość firm już implementuje te strategie.
AI i zarządzanie danymi kluczem do strategii rozwoju
Zarządzanie danymi staje się fundamentem strategii biznesowej i kluczowym elementem innowacji, co potwierdza 52% firm. Wzrost odsetka tych, które w szerokim stopniu wdrożyły zarządzanie danymi w swoją strategię, wyniósł 12% w stosunku do ubiegłego roku. Prawie trzy czwarte firm osiąga korzyści z inwestycji w sztuczną inteligencję, choć na dużą skalę wdraża je tylko jedna trzecia. Ponad 80% respondentów oczekuje, że automatyzacja umożliwi pracownikom skupienie się na kreatywnych zadaniach.
AI nie jest już tylko technologią przyszłości – staje się fundamentem działalności operacyjnej coraz większej liczby organizacji. Aby w pełni wykorzystać jej potencjał, firmy muszą patrzeć na AI nie tylko jako narzędzie automatyzacji, lecz także jako strategiczny element rozwoju, który umożliwia innowacje i przewagę konkurencyjną. Klucz do sukcesu leży w dostosowaniu strategii AI do dynamicznych zmian rynkowych oraz w efektywnym zarządzaniu i integracji tych rozwiązań na szeroką skalę. W tym procesie niezbędna jest kultura organizacyjna, która wspiera adaptację AI i kładzie nacisk na długofalowy rozwój technologiczny – komentuje Andrzej Gałkowski, Partner, Lider doradztwa dla sektora bankowego, Head of AI w KPMG w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej.
Nowe podejście do inwestycji i rola dyrektorów technologicznych
Co ciekawe, około 70% firm deklaruje, że ich inwestycje technologiczne mają na celu zarówno zysk, jak i cele społeczne. Ponadto 74% respondentów planuje w ciągu kolejnego roku inwestycje w zupełnie nowe technologie (a nie wymianę dotychczasowych).
Rola dyrektorów technologicznych znacząco ewoluowała w ostatnich latach. Aż 76% badanych zauważa tę zmianę, a 80% twierdzi, że niechęć do ryzyka spowalnia reakcje kierownictwa na zmiany rynkowe.
Więcej informacji o raporcie i pełnej analizie trendów technologicznych znajduje się na stronie: Globalne trendy technologiczne KPMG 2024 - KPMG Poland
****
O RAPORCIE: Global Tech Report 2024 podsumowuje odpowiedzi od prawie 2,5 tysiąca osób pełniących kluczowe funkcje w zakresie technologii w swoich organizacjach w 26 krajach na całym świecie. W skład badanej grupy weszli przedstawiciele ośmiu sektorów: usług finansowych, technologii, handlu detalicznego i dóbr konsumpcyjnych, przemysłu produkcyjnego, nauk przyrodniczych i farmacji, opieki zdrowotnej, administracji publicznej oraz sektora energetycznego. Pod względem wielkości każdej z tych firm, ich roczne przychody indywidualnie przekraczają 100 milionów USD.
O KPMG:
KPMG jest globalną organizacją niezależnych firm świadczących usługi profesjonalne z zakresu audytu, doradztwa podatkowego i doradztwa gospodarczego. KPMG działa w 143 krajach i zatrudnia ponad 273 000 pracowników w firmach członkowskich na całym świecie. Każda z firm KPMG jest odrębnym podmiotem prawa. KPMG International Limited jest prywatną spółką angielską z odpowiedzialnością ograniczoną do wysokości gwarancji. KPMG International Limited i podmioty z nią powiązane nie świadczą usług na rzecz klientów. W Polsce KPMG działa od 1990 roku. Obecnie zatrudnia ponad 2300 osób w Warszawie, Krakowie, Poznaniu, Wrocławiu, Gdańsku, Katowicach i Łodzi. Więcej na stronie kpmg.pl.
****
Kontakt dla mediów:
Krzysztof Krzyżanowski, e-mail: kkrzyzanowski(@)kpmg.pl, tel.: 508 047 582
Patrycja Kowalczyk, e-mail: patrycjakowalczyk(@)kpmg.pl, tel.: 664 718 676
Aleksandra Felczak-Lulińska, e-mail: afelczak-lulinska(@)kpmg.pl, tel.: 788 584 879
****
Współadministratorami Pana/Pani danych osobowych są Spółki wchodzące w skład sieci KPMG w Polsce, (tj. KPMG Sp. z o.o., KPMG Sp. z o.o. sp. k., KPMG Audyt Sp. z o.o., KPMG Audyt Services Sp. z o.o., KPMG Audyt Sp. z o.o. sp. k., KPMG Advisory Sp. z o.o. sp. k., KPMG Tax M.Michna Sp. k., KPMG Usługi Księgowe Sp. z o.o., KPMG Law Stopyra Szczodra spółka komandytowa, KPMG Restructuring Sp. z o. o.). Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane w celu umożliwienia kontaktu Biura Prasowego KPMG z przedstawicielami mediów, w tym nawiązanie z Panem/Panią kontaktu oraz dostarczenie Panu/Pani w tym celu informacji technicznych. Pełna informacja o przetwarzaniu danych osobowych dostępna jest w Polityce prywatności w sekcji „Przedstawiciele mediów”.
Document Classification: KPMG Public.