Aktualności firm stowarzyszonych  •  Członkowie

Elektrownie wiatrowe w Polsce – nowe perspektywy inwestycyjne

Polska zamierza odblokować rozwój energetyki wiatrowej – projekt nowych regulacji wprowadza większą elastyczność w planowaniu przestrzennym dla farm wiatrowych. 

 

Zmniejszenie ograniczeń dotyczących odległości turbin od zabudowań ma przełożyć się na zwiększenie skali projektów OZE​, co znajduje odzwierciedlenie w nowych, ambitnych planach rządu dotyczących celów wzrostu energetyki odnawialnej. Planowana ekspansja mocy wiatrowej do 2030 r. stwarza duże szanse dla inwestorów.
 

Ustawa o inwestycjach w zakresie elektrowni wiatrowych – projekt zmian

 

25 września 2024 r. na stronie rządowego centrum legislacji opublikowano projekt ustawy o zmianie ustawy o inwestycjach w zakresie elektrowni wiatrowych (ustawy wiatrakowej) oraz niektórych innych ustaw.

 

KONIEC Z ZASADĄ 10H

 

Kluczowa zmiana, jaką przewiduje projekt, jest związana ze zniesieniem rygorystycznej zasady 10H, zgodnie z którą minimalna odległość turbin wiatrowych od budynków mieszkalnych musi być równa dziesięciokrotności wysokości elektrowni wiatrowej, chyba że plan miejscowy określa inną odległość, wyrażoną w metrach, jednak nie mniejszą niż 700 metrów. Zaproponowana w projekcie ustawy wiatrakowej nowa minimalna odległość między elektrownią wiatrową a zabudową mieszkaniową nie może być mniejsza niż 500 metrów, co stanowi znaczące ułatwienie dla inwestorów względem obecnych zasad.

 

TERENY CENNE PRZYRODNICZO

 

Kolejna zmiana dotyczy lokowania elektrowni wiatrowych w pobliżu terenów cennych przyrodniczo, tj. parków narodowych, rezerwatów przyrody i Obszarów Natura 2000. 

 

Aktualna odległość elektrowni wiatrowej od parku narodowego musi być równa lub większa od dziesięciokrotności całkowitej wysokości elektrowni wiatrowej. Projekt nowelizacji przewiduje zaś możliwość budowania elektrowni wiatrowych w odległości 1500 metrów od parków narodowych. W przypadku specjalnych obszarów ochrony siedlisk, w których przedmiotem ochrony są nietoperze, oraz Obszarów Natura 2000 odległość ta wynosić ma minimum 500 metrów.

 

ZINTEGROWANY PLAN INWESTYCYJ​NY

Wśród głównych propozycji zmian zawartych w projekcie znalazła się również możliwość zlokalizowania elektrowni wiatrowej na podstawie szczególnego rodzaju miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego – zintegrowanego planu inwestycyjnego, wprowadzonego do ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym w ubiegłym roku. 

 

Zintegrowany plan inwestycyjny przygotowywany jest z myślą o konkretnej inwestycji, uwzględniając zarówno inwestycję główną, jak i uzupełniającą, co sprawia, że jest bardziej elastyczny i dostosowany do specyficznych potrzeb związanych z rozwojem inwestycji w postaci budowy farmy wiatrowej. Niewątpliwie wprowadzenie uproszczonej procedury planistycznej ma na celu przyspieszenie procedowania dokumentów planistycznych związanych z budową elektrowni wiatrowych.

 

Aby ujednolicić procedury związane z procesem planistycznym, projektodawca zaproponował także przeniesienie przepisów regulujących wymogi związane z konsultacjami dotyczącymi uzgadniania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego z ustawy o inwestycjach w zakresie elektrowni wiatrowych do ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

 

Spodziewane skutki​

 

Oczekuje się, że wejście w życie projektu zmian ustawy o inwestycjach w zakresie elektrowni wiatrowych pozwoli odblokować dodatkową powierzchnię pod budowę inwestycji związanych z lądową energetyką wiatrową w Polsce.

 

Przypomnijmy, że od 2016 r. mieliśmy w Polsce do czynienia z gwałtownym spadkiem skali inwestycji w lądowe elektrownie wiatrowe. Wynikało to ze znacznego zmniejszenia dostępnej powierzchni inwestycyjnej: w 2016 r. ustawodawstwo ograniczyło dopuszczalną odległość elektrowni wiatrowych od budynków mieszkalnych do dziesięciokrotności wysokości elektrowni wiatrowej, a w 2023 r. uelastyczniono tę regułę, dopuszczając budowę elektrowni wiatrowych w odległości 700 metrów od zabudowań mieszkalnych w sytuacji, gdy wprost pozwalał na to miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego.

 

Poniższy wykres porównuje szacowany, dostępny obszar pod budowę elektrowni wiatrowych na skutek: wprowadzenia w 2016 r. zasady 10H, nowelizacji przepisów dokonanej w 2023 r. oraz na skutek nowych regulacji zaproponowanych przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska w 2024 r. z uwzględnieniem nowej zasady 500 metrów.

 

 

 

Rozwój lądowej energetyki wiatrowej w​ Polsce

 

Opisywany projekt zmian wpisuje się w szerszy trend przyspieszenia rozwoju lądowej rozwoju energetyki wiatrowej w Polsce.

 

Warto zwrócić uwagę, że we wrześniu Ministerstwo Klimatu i Środowiska przedstawiło założenia aktualizacji rządowej strategii energetycznej, która zostanie zawarta w Krajowym Planie Działań w dziedzinie Energii i Klimatu do 2030 r. Nowe propozycje ministerstwa zakładają zwiększenie do 2030 r. udziału zielonej energii w finalnym zużyciu energii brutto do poziomu 32,6% wobec 23%, zakładanych w pierwotnej wersji planu. 

 

Szczególnie ambitne założenia dotyczą planowanego wzrostu mocy lądowych farm wiatrowych w 2030 r. W pierwotnej wersji planu, opublikowanej w 2019 r., Ministerstwo Klimatu i Środowiska zakładało, że w 2030 r. Polska będzie dysponować mocą osiągalną w lądowych farmach wiatrowych na poziome 9,6 GW– Te założenia już teraz nie są jednak aktualne – w 2024 r. łączna moc elektrowni wiatrowych w Polsce przekroczyła bowiem 10 GW. Z kolei według planowanej aktualizacji strategii energetycznej rządu do 2030 r. wzrost mocy elektrowni wiatrowych w Polsce ma sięgnąć aż 19 GW, co wskazuje na istotną przestrzeń inwestycyjną w tym obszarze.

 

 

 

Podsumowanie

 

Jak można zaobserwować, rozwój sektora energetyki wiatrowej w Polsce cechuje się ostatnio dużą dynamiką. W świetle rządowych planów ma on odegrać zasadniczą rolę w dekarbonizacji Polski do 2030 r., odciążając fotowoltaikę, która w ostatnich latach stała się główną areną rozwoju polskiego sektora odnawialnych źródeł energii OZE. Wraz z wejściem w życie omawianych zmian Polska ma szansę stać jednym z najbardziej atrakcyjnych rynków energetyki wiatrowej w Europie.

 

Jeśli masz pytania dotyczące energetyki wiatrowej w Polsce – skontaktuj się​ z nami.​

Share this page Share on FacebookShare on TwitterShare on Linkedin
Close

Weź udział w IX edycji badania ESG w Praktyce – Barometr CCIFP 2024!

Zapraszamy do udziału w badaniu ESG w Praktyce – Barometr CCIFP. Ankieta jest dostępna ONLINE do 8.11.2024. >>>

Close

Zaloguj się do Strefy Członkowskiej!