Analizy i badania
Chińczycy coraz częściej kupują dobra luksusowe za granicą. Raport KPMG „Globalny zasięg chińskiego luksusu”
>
Jak wynika z raportu KPMG, chińscy konsumenci dóbr luksusowych coraz częściej robi? zakupy za granic?. Najchętniej wybieranymi produktami s? kosmetyki, zegarki i galanteria skórzana. W Chinach rośnie rozpoznawalność marek luksusowych, przede wszystkim europejskich. Blisko 40% potencjalnych konsumentów deklaruje gotowość do zakupu dóbr luksusowych przez Internet.
Nowy trend w Państwie Środka: turystyka zakupowa
Zgodnie z raportem KPMG coraz więcej mieszkańców Chin kontynentalnych podróżuje za granicę – 71% uczestników badania przeprowadzonego w 2012 roku przyznało, że było na zagranicznym wyjeździe w ci?gu ostatnich 12 miesięcy. Odsetek ten wzrósł z 53% w roku 2008. Podczas ostatniej zamorskiej wycieczki 72% badanych dokonało zakupu dóbr luksusowych. Chińscy konsumenci najchętniej kupuj? markowe kosmetyki i perfumy, w nastepnej kolejności zegarki, torby, odzież, biżuterię, obuwie i alkohol, a na zakupy wybieraj? się przede wszystkim do Hong Kongu, na Tajwan i do Makao. Na znaczeniu zyskuj? też kraje europejskie – 20% respondentów zadeklarowało, że w ci?gu ostatnich 12 miesięcy przywiozło z Europy kosmetyki (wzrost z 3% w 2009 roku), a 25% nabyło tam luksusowy zegarek (wzrost z 5%).
Liczba podróżnych z Chin kontynentalnych rośnie, a globalne marki luksusowe dostosowuj? do tego trendu swoje strategie biznesowe zarówno w Chinach, jak i na rodzimych rynkach. Chińczycy będ? coraz chętniej robić zakupy za granic?, w tym w Europie, która już jest drugim najczęściej wybieranym przez nich celem podróży. Tendencja ta stanowi również szansę dla Polski, ponieważ w naszym kraju dostępnych jest coraz więcej marek luksusowych. Z pewności? zakupy i turystyka s? istotnym elementem programu wizyt licznych chińskich misji biznesowych odwiedzaj?cych nasz kraj – stwierdza Andrzej Kaczmarek, Dyrektor i Szef grupy KPMG China Practice w Polsce.
Najchętniej wybierane cele podróży mieszkańców Chin kontynentalnych
Źródło: Raport KPMG „Globalny zasięg chińskiego luksusu”.
Najchętniej kupowane dobra luksusowe podczas podróży zagranicznych
mieszkańców Chin kontynentalnych
Źródło: Raport KPMG „Globalny zasięg chińskiego luksusu”.
Chińscy konsumenci coraz lepiej rozpoznaj? marki luksusowe i zwracaj? uwagę na kraj pochodzenia
Z raportu KPMG wynika, że chińscy konsumenci s? coraz bardziej świadomi swoich potrzeb odnośnie dóbr luksusowych. 88% respondentów byłoby skłonnych przeznaczyć większ? sumę pieniędzy na produkty o wysokiej jakości i trwałości, 80% najbardziej zwraca uwagę na ekskluzywność i unikalność produktu, natomiast dla 72% najważniejsze jest dziedzictwo marki.
Chiny to trzeci po USA i Japonii rynek towarów luksusowych na świecie, a przy jego obecnym tempie wzrostu już niedługo będzie drugi. Z badań KPMG dotycz?cych rynku dóbr luksusowych prowadzonych niezależnie w Polsce i w Chinach wynika, że zamożni Polacy, podobnie jak zamożni Chińczycy, wśród najważniejszych motywów zakupu dóbr luksusowych na pierwszym miejscu stawiaj? na wysok? jakość, a na dalszych na prestiż zwi?zany z dan? mark?. Wydaje się natomiast, że Polacy w sposób bardziej racjonalny i przemyślany podchodz? do zakupów tego rodzaju towarów i w większym stopniu niż zamożni Chińczycy kieruj? się ich cen? – mówi Andrzej Marczak, Partner i współautor raportów o rynku dóbr luksusowych w Polsce.*
Z roku na rok konsekwentnie wzrasta rozpoznawalność marek pośród chińskich konsumentów – w 2006 roku respondenci badania znali 34 luksusowych marek, w 2008 – 43, w 2010 – 57, a w 2012 roku – 59. Coraz większe znaczenie ma też kraj pochodzenia marki. Badanie KPMG wykazało, że Chińczycy wi?ż? poszczególne produkty z konkretnymi krajami – w szczególności dotyczy to marek o europejskim pochodzeniu. I tak, Szwajcaria jest kojarzona z luksusowymi zegarkami, Francja z perfumami, kosmetykami, ubraniami i torebkami, a Niemcy z przemysłem motoryzacyjnym.
W Chinach powstała klasa średnia, która stara się naśladować swoich rówieśników z Europy i USA. St?d zwyczaje zakupów s? bardzo zbliżone, króluj? włoska i francuska moda oraz szwajcarskie zegarki. Wprawdzie dochód klasy średniej w Chinach jest wci?ż istotnie niższy niż w Europie, jednak liczebność tej grupy społecznej powoduje wzrost znaczenia towarów luksusowych w Państwie Środka. Chińczycy nie kojarz? na razie marek luksusowych z Polsk?, ale mamy pewien potencjał, jeśli chodzi o wyroby z bursztynu – dodaje Tomasz Wiśniewski, Partner i współautor raportów o rynku dóbr luksusowych w Polsce.*
Wzrost znaczenia Internetu w kreowaniu zachowań konsumenckich Chińczyków
Badanie KPMG wykazało, że coraz większ? rolę odgrywaj? w Chinach media cyfrowe. Blisko 70% potencjalnych konsumentów wyszukuje luksusowe marki w Internecie przynajmniej raz w miesi?cu. Odnotowano również znacz?cy wzrost zainteresowania Chińczyków zakupem dóbr luksusowych za pośrednictwem tego medium – w 2012 roku tak? chęć wyraziło 40% respondentów, o 18% więcej niż w roku poprzednim.
Pamiętajmy jednak o ryzykach zwi?zanych z zakupami przez Internet. Brak bezpośredniej możliwości oceny jakosciowej i wizualnej produktu bywa wykorzystywany przez nierzetelnych sprzedawców. Regulacje dotycz?ce e-commerce s? aktualnie przedmiotem intensywnych prac prowadzonych przez chińsk? administrację, ponieważ istniej? bariery dla handlu elektronicznego pomiędzy Chinami a np. krajami europejskimi – zauważa Andrzej Kaczmarek, Dyrektor i Szef grupy KPMG China Practice w Polsce.
Pełna wersja raportu dostępna na stronie kpmg.pl
****
O RAPORCIE:
Raport KPMG zatytułowany „Globalny zasięg chińskiego luksusu” to szósta edycja corocznej publikacji na temat chińskiego rynku dóbr luksusowych, powstała w oparciu o badanie przeprowadzone przez firmę TNS wśród 1200 konsumentów należ?cych do chińskiej klasy średniej, zamieszkałych w jednym z 24 miast chińskich. Do badania wybrano konsumentów w wieku od 20 do 44 lat, o minimalnych dochodach na gospodarstwo domowe w wysokości 7500 RMB (3750 PLN) miesięcznie w miastach tzw. pierwszego poziomu (np. Pekin, Szanghaj) oraz 5500 RMB (2750 PLN) w innych miastach.
*) KPMG w Polsce publikuje coroczne raporty dotycz?ce dóbr luksusowych w Polsce oraz stopnia zamożności Polaków. Szczegółowe informacje dostępne s? na stronie kpmg.pl, a najnowszy raport z tej serii znajduje się pod linkiem: www.kpmg.com/PL/pl/IssuesAndInsights/ArticlesPublications/Strony/Raport-KPMG-Rynek-dobr-luksusowych-w-Polsce-Edycja-2012.aspx
****
O KPMG:
KPMG to międzynarodowa sieć firm świadcz?cych usługi z zakresu audytu, doradztwa podatkowego i doradztwa gospodarczego. KPMG zatrudnia ponad 152 000 pracowników w 156 krajach. Niezależne firmy członkowskie sieci KPMG s? stowarzyszone z KPMG International Cooperative („KPMG International”), podmiotem prawa szwajcarskiego. Każda z firm KPMG jest odrębnym podmiotem prawa. W Polsce KPMG działa od 1990 roku. Obecnie zatrudnia ponad 1 200 osób w Warszawie, Krakowie, Poznaniu, Wrocławiu, Gdańsku i Katowicach.