Aktualności firm stowarzyszonych • Członkowie
Analiza due diligence jako klucz do sukcesu w erze cyfrowej i dynamicznych zmian na rynku pracy
Cyfryzacja i zmieniające się oczekiwania wobec pracowników redefiniują zasady prowadzenia biznesu i transakcji. Due diligence, jako narzędzie oceny potencjału inwestycji, ewoluuje w kierunku bardziej kompleksowego podejścia, które uwzględnia zarówno cyfrowy ślad organizacji, jak i jej zasoby ludzkie. Eksperci KPMG w nowych globalnych raportach: „Due diligence and the digital footprint” oraz „The human side of due diligence” wskazują, jak współczesne podejście do due diligence może zwiększyć wartość transakcji i ograniczyć ryzyko dla inwestorów.
Due diligence i analizy big data: cyfrowy potencjał firmy
Cyfrowy ślad firmy stał się jednym z najcenniejszych zasobów w procesie due diligence. Analiza danych cyfrowych, w tym big data, umożliwia głębsze zrozumienie zachowań klientów, ocenę wizerunku marki oraz określenie potencjału organizacji w zakresie innowacji i ekspansji rynkowej.
Due diligence uwzględniające aspekty cyfrowe pozwala zminimalizować ryzyka związane z transakcją i zmaksymalizować jej wartość. Transformacja cyfrowa, mimo ogromnego potencjału, niesie za sobą wyzwania związane z zarządzaniem rosnącą złożonością zasobów cyfrowych, takich jak dane klientów, systemy operacyjne czy infrastruktura technologiczna. Kluczową przewagą staje się tutaj wykorzystanie zaawansowanych analiz opartych na danych, które pozwalają na identyfikację nie tylko ryzyk, ale i możliwości skalowania biznesu. Firmy, które stawiają na transformację cyfrową, osiągają lepsze wyniki dzięki dynamicznemu dostosowaniu się do zmian rynkowych. Inwestorzy doceniają takie firmy, które sprawnie i skutecznie zarządzają swoimi bazami danych, co przekłada się również na wyższe wskaźniki wyceny – mówi Rafał Owczarek, Partner w Dziale Deal Advisory, Szef Zespołu Doradztwa Transakcyjnego, KPMG w Polsce.
Aby osiągnąć wspomniane korzyści, inwestorzy muszą przy użyciu zaawansowanej analizy danych, ocenić cyfrową działalność firmy. Analiza dużych baz danych w perspektywie czasowej wymaga multidyscyplinarnej wiedzy w obszarze statystyki, finansów i technologii, analityki dużych zbiorów danych i modelowania. Konieczna jest również szeroka wiedza sektorowa, która pozwoli przekształcić wyniki prac w pogłębione wnioski w krótkim okresie czasu, co pozwoli sprostać dynamice procesu transakcyjnego.
Sztuczna inteligencja oraz zaawansowane analizy danych otwierają przed due diligence nowe możliwości, które wykraczają poza standardowe podejście do analizy informacji finansowych. Efektywna analiza wsparta AI przekształca skomplikowane zbiory danych w praktyczne wskazówki, które mogą stanowić podstawę decyzji zarządczych mających istotny wpływ na zwiększenie przychodów lub też na redukcję kosztów już od pierwszego dnia po zrealizowanej transakcji. W KPMG efekt takich analiz często prezentowany jest w formie czytelnych wizualizacji w PowerBI – zwraca uwagę Krystian Komosa, Dyrektor w Dziale Deal Advisory, Zespół Doradztwa Transakcyjnego, KPMG w Polsce.
Due diligence potencjału ludzkiego: człowiek w centrum uwagi
Czynnik ludzki odgrywa kluczową rolę w sukcesie każdej transakcji. Przemiany demograficzne i nowe modele pracy sprawiają, że inwestorzy coraz częściej analizują takie aspekty, jak
programy wsparcia pracowników, polityki różnorodności i inkluzji, elastyczność struktur zatrudnienia, w tym polityki zdalne i hybrydowe czy przywództwo i styl zarządzania, w tym zdolność do adaptacji. Zrozumienie kultury organizacyjnej, polityk HR oraz struktur zarządzania pozwala na ocenę potencjału skalowalności firmy i jej zdolności do innowacji.
Przeprowadzanie procesu due diligence zasobów ludzkich stało się kluczowym elementem oceny wartości przedsiębiorstwa, szczególnie w erze transformacji i globalnych zmian na rynku pracy. Inwestorzy coraz częściej zdają sobie sprawę, że analiz nie można ograniczać jedynie do liczb – istotne są także aspekty jakościowe, takie jak struktura zespołów, ocena praktyk ESG w obszarze HR, czy zgodność polityk HR z regulacjami i oczekiwaniami rynku. Właśnie te czynniki decydują o zdolności organizacji do adaptacji i innowacji, co w dłuższej perspektywie determinuje sukces transakcji. Właściwie przeprowadzona analiza HR pozwala nie tylko przewidzieć potencjalne ryzyka, ale także odkryć możliwości synergii i kreowania wartości, które w przeciwnym razie mogłyby pozostać niezauważone – zaznacza Iwona Sprycha, Partner w Dziale Deal Advisory, Szef Zespołu HR Advisory & Change Management, Szef Zespołu Forensic, KPMG w Polsce.
Zmiany na rynku pracy oraz wzrastające znaczenie czynników ESG wymagają od inwestorów bardziej kompleksowego podejścia do due diligence zasobów ludzkich. Dlatego analizy kwestii HR skupiają się na identyfikacji zarówno ryzyka, jak i potencjału, co stanowi istotny fundament w opracowaniu strategii w obszarach związanych z kapitałem ludzkim. Wdrożenie odpowiednich działań dotyczących między innymi retencji talentów, integracji polityk wynagrodzeń, czy zarządzania różnicami kulturowymi, jest jednym z istotnych katalizatorów do płynnej integracji biznesu i budowania przewagi konkurencyjnej – mówi Rafał Owczarek, Partner w Dziale Deal Advisory, Szef Zespołu Doradztwa Transakcyjnego, KPMG w Polsce.
Integracja danych cyfrowych i HR
Połączenie analizy cyfrowego śladu firmy z oceną potencjału ludzkiego tworzy nową jakość w procesach due diligence. KPMG rozwija kompleksowe podejście, łącząc globalną metodologię z ekspercką wiedzą sektorową, co wspiera budowanie wartości długoterminowej oraz ogranicza niepewność decyzyjną.
Więcej informacji zawierają publikacje KPMG: Due diligence i analizy big data - KPMG Poland Due diligence potencjału ludzkiego - KPMG Poland
****
O KPMG:
KPMG jest globalną organizacją niezależnych firm świadczących usługi profesjonalne z zakresu audytu, doradztwa podatkowego i doradztwa gospodarczego. KPMG działa w 142 krajach i zatrudnia ponad 275 000 pracowników w firmach członkowskich na całym świecie. Każda z firm KPMG jest odrębnym podmiotem prawa. KPMG International Limited jest prywatną spółką angielską z odpowiedzialnością ograniczoną do wysokości gwarancji. KPMG International Limited i podmioty z nią powiązane nie świadczą usług na rzecz klientów. W Polsce KPMG działa od 1990 roku. Obecnie zatrudnia ponad 2300 osób w Warszawie, Krakowie, Poznaniu, Wrocławiu, Gdańsku, Katowicach i Łodzi. Więcej na stronie kpmg.pl.
****
Kontakt dla mediów: Krzysztof Krzyżanowski, e-mail: kkrzyzanowski@kpmg.pl, tel.: 508 047 582 Patrycja Kowalczyk, e-mail: patrycjakowalczyk@kpmg.pl, tel.: 664 718 676 Aleksandra Felczak-Lulińska, e-mail: afelczak-lulinska@kpmg.pl, tel.: 788 584 879
****
Współadministratorami Pana/Pani danych osobowych są Spółki wchodzące w skład sieci KPMG w Polsce, (tj. KPMG Sp. z o.o., KPMG Sp. z o.o. sp. k., KPMG Audyt Sp. Z o.o., KPMG Audyt Services Sp. z o.o., KPMG Audyt Sp. z o.o. sp. k., KPMG Advisory Sp. z o.o. sp. k., KPMG Tax M.Michna Sp. k., KPMG Usługi Księgowe Sp. z o.o., KPMG Law Stopyra Szczodra spółka komandytowa, KPMG Restructuring Sp. z o. o.). Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane w celu umożliwienia kontaktu Biura Prasowego KPMG z przedstawicielami mediów, w tym nawiązanie z Panem/Panią kontaktu oraz dostarczenie Panu/Pani w tym celu informacji technicznych. Pełna informacja o przetwarzaniu danych osobowych dostępna jest w Polityce prywatności w sekcji „Przedstawiciele mediów”.
Document Classification: KPMG Public.