Zobacz także • Członkowie
63% szefów firm w Polsce liczy na wzrost światowej gospodarki w ciągu najbliższych 12 miesięcy
Polscy prezesi, w porównaniu do szefów przedsiębiorstw na świecie, wykazują nieco większy optymizm – 63% z nich oczekuje wzrostu globalnego PKB w najbliższych 12 miesiącach, wobec 58% prezesów na poziomie globalnym.
Jednocześnie, aż 59% polskich liderów obawia się, że w dłuższej perspektywie czasu - najbliższej dekady - ich firmy mogą nie przetrwać bez zmiany modelu biznesowego. To wyraźnie więcej niż średnia globalna, wynosząca 42%. Jest więc w nas - w polskich menedżerach - ciekawa refleksja: widzimy potrzebę i konieczność fundamentalnych zmian. Musimy przyspieszyć naszą przemianę, lepiej wykorzystywać nowe technologie, jeszcze bardziej aktywnie poszukiwać nowych rozwiązań produktowych, usługowych czy nowych rynków. Polscy prezesi niewątpliwie chcą być liderami wykraczającymi poza aktualne biznesowe status quo! Jednocześnie w badaniu wybija się ograniczone zaufanie do nowych technologii, takich jak narzędzia wspierane przez sztuczną inteligencję. Pokazuje to pewien paradoks, w którym optymizm co do przyszłości gospodarki globalnej i otwartość na zmiany współistnieje u nas z większą ostrożnością.
Na poziomie globalnym zaufanie i wiara w pozytywny wpływ sztucznej inteligencji na biznes jest jednoznaczna. Widać to bardzo wyraźnie w wynikach 28. dorocznego globalnego badania CEO Survey, bazującego na odpowiedziach prawie 5000 dyrektorów generalnych reprezentujących wszystkie regiony światowej gospodarki. Realizowane projekty AI są dosyć świeżymi inicjatywami i aktualnie obserwujemy dopiero ich pierwsze rezultaty. Pomimo tego, w deklaracjach szefów firm na świecie panuje spory optymizm w tej kwestii - prawie 50% prezesów oczekuje, że projekty AI zwiększą zyski firmy już w najbliższych 12 miesiącach.
Równocześnie rosną oczekiwania, że AI stanie się “game changerem” determinującym pozycję konkurencyjną przedsiębiorstwa nie tylko jutro, ale już, tu i teraz. Czy w Polsce też ta zmiana odbędzie się tak szybko? Na podstawie analizy odpowiedzi ankietowanych szefów firm w tegorocznej edycji badania CEO Survey, ale i z praktyki naszych relacji z CEOs, CFOs i CTOs w firmach nad Wisłą, wydaje się, że na technologicznej ścieżce polskie firmy mają jeszcze kilka niezakończonych etapów. Zanim szeroką ławą podejdą do wdrożeń i zastosowania AI czekają ich nieodzowne inwestycje cyfrowe m.in. takie jak migracja danych i infrastruktury IT do chmury obliczeniowej, wprowadzenie nowoczesnych rozwiązań klasy ERP czy wdrożenie systemów CRM. Ta “podstawowa” transformacja cyfrowa z jednej strony może poprzedzać wdrożenia AI, ale i w wielu przypadkach, równocześnie wprowadzona, może przyspieszyć wykorzystanie AI.
W zgiełku ciągłych technologicznych zmian wybór właściwej strategii w tym obszarze, jest kluczem utrzymania pozycji konkurencyjnej firmy. Pewne jest, że topowe innowacje technologiczne nie są jeszcze powszechnie dostępne dla wszystkich ze względu na wysokie koszty, ale też nie wszędzie (na tym etapie) ich wdrożenie ma sens.
Jednak to nie tylko szybki rozwój rozwiązań technologicznych (27% wskazań) wymusza konieczność zmiany dotychczasowego status quo. Z perspektywy najbliższych 10 lat numerem jeden na świecie, mającym wpływ na poszukiwanie nowych rozwiązań biznesowych, pozostają zmiany w środowisku regulacyjnym (42% wskazań przez prezesów firm). Na kolejnym miejscu znajdują się rosnące koszty produktów i usług (32%) oraz wysoka konkurencyjność (28%).
Trzeba wykorzystać rosnący optymizm wśród prezesów firm, dostrzeganą przez nich konieczność zmian w modelach biznesowych aby jeszcze odważniej w tym procesie wykorzystywać dostępne technologie, w tym sztuczną inteligencję. Bez nich poprawa efektywności operacji i zmiana modeli biznesowych nie będzie postępować wystarczająco szybko. A świat zmienia się bardzo szybko - musimy dotrzymać mu kroku.
AI zostanie z nami na długo, na co wskazują deklaracje światowych gigantów technologicznych i największych krajów na świecie związane z rosnącą skalą nakładów inwestycyjnych w rozwój tej technologii. Ma ona ogromny potencjał by zwiększyć przede wszystkim produktywność i może być także odpowiedzią na współczesne wyzwania firm m.in. na rynku pracy (zwłaszcza od strony ograniczonej dostępności talentów, oczekiwań pracowników na mniejszą ilość zadań i skrócenia tygodnia pracy). Oczekiwania są więc bardzo wysokie także wśród prezesów firm w Polsce i na świecie.
Więcej informacji : https://www.pwc.pl/pl/publikacje/badanie-ceo-survey.html