AKTUALNOŚCI


  • Skontaktuj się z nami

    Mariusz Kielich

    Kierownik ds. komunikacji i PR

    tel.: +48 (22) 690 68 95

    mariusz.kielich@ccifp.pl

     

     

    Kontakt

     

Sztuczna inteligencja: wyzwania i szanse dla rynku pracy – relacja z konferencji

2018/09/24 Aktualności CCIFP 

W czwartek 20 września odbyła się konferencja na temat „Sztucznej inteligencji: kompetencje przyszłości a rynek pracy”, zorganizowana przez Francusko-Polską Izbę Gospodarczą, Instytut Francuski w Polsce, klub absolwentów France Alumni Pologne oraz Ośrodek Kultury Francuskiej i Studiów Frankofońskich UW.

W dobie szybkiego rozwoju technologii i zachodzących zmian w narzędziach cyfrowych, coraz częściej pojawiają się pytania o perspektywy dla biznesu, gospodarki i pozycji człowieka na rynku pracy. Jak przyznali zgromadzeni na czwartkowej konferencji prelegenci, sztuczna inteligencja, choć obiecująca i wróżąca wyjątkowe możliwości innowacji technologicznej, jest także często źródłem obaw i wątpliwości.

W pierwszej części spotkania prezentację przedstawiła prof. Eunika Mercier-Laurent, badaczka z Uniwersytetu Reims Champagne-Ardenne i ekspertka w dziedzinie zarządzania wiedzą i innowacjami, która przybliżyła rolę sztucznej inteligencji na przestrzeni czasu w kontekście rozwoju kompetencji w dziedzinie nauki o danych (data science). Prof. Eunika Mercier-Laurent podkreśliła przy tym, że kluczowe jest zrozumienie znaczenia synergii człowieka z technologią, która jest istotą ewolucji w cyfryzacji i robotyzacji.

Kwestię tożsamości w rzeczywistości wirtualnej omówiła szerzej w swoim referacie dr Aleksandra Przegalińska-Skierkowska, przybliżając wyniki swoich badań prowadzonych we współpracy z Massachusetts Institute of Technology (MIT). Badania, skupiające się na sposobie postrzegania i reagowania na interakcję z komputerowymi ‘botami’ oraz samym wpływie korzystania z takiego systemu wskazały intrygujące wnioski, sugerujące pojawianie się wyrazistych schematów reakcji człowieka na kontakt z ‘robotem’. Badaczka tym samym podkreśliła znaczenie kontynuacji dalszych badań i działań naukowych w tym obszarze.

W drugiej części spotkania swoje komentarze wygłosili przedstawiciele biznesu, Marta Jabłonowska- Dyrektor Działu Szkoleń i Rozwoju w Carrefour Polska, Olivier Durix- Dyrektor Generalny w Bouygues Immobilier Polska i Patrick Bellart- Dyrektor ds. Innowacji Technologicznych i Automatyki w FM Logistic. Prelegenci skupili się na szansach i perspektywach, które sztuczna inteligencja może oferować zarówno rozwijającym się przedsiębiorstwom jak i ich pracownikom. Innowacja technologiczna, stając się jednym z głównych filarów ewolucji wielu firm, nie stwarza zdaniem zebranych gości zagrożeń w kontekście uszczuplenia szans człowieka na rynku pracy – wręcz przeciwnie, proponowane rozwiązania i narzędzia mają na celu z jednej strony usprawnianie pracy człowieka, z drugiej także promowanie rozwoju nowych kompetencji cyfrowych. Sztuczna inteligencja w takim znaczeniu może być zatem katalizatorem pozytywnych transformacji w wielu obszarach życia.

IMG_8059