AKTUALNOŚCI


  • Skontaktuj się z nami

    Mariusz Kielich

    Kierownik ds. komunikacji i PR

    tel.: +48 (22) 690 68 95

    mariusz.kielich@ccifp.pl

     

     

    Kontakt

     

„Energetyki” wciąż na fali wznoszącej

2018/07/11 Raporty i opracowania 

Energetyki – popularne źródło kofeiny, które z roku na rok zyskuje na wartości sprzedaży z dynamiką, która pozwala tej kategorii przeskakiwać kolejne miejsca na liście największych kategorii FMCG. Wartość sprzedaży kategorii energy/sport drink (prawie 1,52 mld zł, MAT maj 2018) plasuje ją na 20. miejscu pod względem wartości sprzedaży, co oznacza awans o dwie pozycje względem pozycji sprzed roku.

Pod względem zmiany wartości sprzedaży (+11,4%, MAT maj 2018 vs MAT maj 2017) kategoria ustępuje tylko żółtym tłuszczom, twardym serom, lodom oraz whisky. Jednak w przeciwieństwie do żółtych tłuszczy i twardych serów kategoria nie rozwija się poprzez wzrosty cen na półce, a dzięki nowym produktom oraz wybieraniem droższego asortymentu przez kupujących.

Opozycja dla trendu „healthy”

Wysoka zawartość cukru, substancji słodzących, tauryny i innych nienaturalnych składników sprawia, że napoje energetyczne znajdują się na przeciwnym biegunie względem wszechobecnego trendu „healthy”, a jednak energy drinki są najszybiej rozwijającym się segmentem kategorii, który stanowi ponad 80% wartosci sprzedaży kategorii i jest głównym motorem rozwoju kategorii. Dynamika wzrostu wartości sprzedaży segmentu (+12,5%) jest wyraźnie wyższa od analogicznego wskaźnika dla kategorii kawy i herbaty (odpowiednio +5,5% i +1,6%), które można uznać za kategorie substytucyjne dla „energetyków” pod kątem zaskopokojenia potrzeby zwiększenia koncentracji. Wygoda, orzeźwienie, pobudzenie, czyli to, co oferują napoje energetyczne, odróżnia je od tradycyjnie spożywanych ciepłych kaw, herbat, które nie gwarantują orzeźwienia oraz CSD, które nie oferują kofeiny i/lub tauryny. Taki specyficzny mix zaspokajanych potrzeb plasuje napoje energetyczne w bardzo specjalnym obszarze rynkowym. Wartym zaznaczenia jest fakt, że transakcje w małym formacie stanowią ponad 70% wartości sprzedaży segmentu, a stacje beznynowe są drugim najważniejszym kanałem sprzedaży (16,9% wartości sprzedaży). Wobec tego producenci „energetyków” zdają się być grupą, dla których ograniczenia w handlu w niedzielę stanowią szansę do jeszcze silniejszego przyspieszenia rozwoju.

Energetyki, czy będą rosnąć?

Na drodze do TOP15 przed kategorią energy/sport drinków stoją jeszcze kategorie o dobrze ugruntowanej pozycji na rynku, takie jak między innymi: tabliczki czekoladowe, jedzenie dla zwierząt, czy praliny. Z jednej strony dystans dzielący kategorię napojów energetycznych do tych kategorii jest wciąż duży, jednak rosną one zdecydowanie wolniej niż „energetyki”.  Specyficzny mix potrzeb, które zaspokaja puszka słodkiego napoju o bardzo charakterystycznym smaku sprawia, że kategoria ma bardzo dobre podstawy do organicznego wzrostu.

Źródła: Panel Handlu Detalicznego, NielsenHealthy Trends Report, Nielsen

AC NIELSEN POLSKA Sp. z o.o.